پرسشنامه استراتژی‌ های عمومی (Porter)


در حال بارگذاری
تاریخ انتشار
نوع فایل
word
حجم فایل
220 KB
تعداد صفحات
4
تعداد بازدید
162 بازدید
۱۰,۰۰۰ تومان

پرسشنامه رسندیپ هدف پرسشنامه: شنجش استراتژی ها عمومی بر اساس مدل پورتر

فرمت: Word

?تعداد سوال: ۳۳ سوال و ۵ مولفه (استراتژی تمایز، استراتژی رهبری هزینه، استراتژی تمرکز، عملکرد مالی، عملکرد غیرمالی)

شیوه نمره گذاری: دارد

پایایی و روایی: دارد

منبع: دارد

پرسشنامه استراتژی‌ های عمومی

 

پرسشنامه استراتژی‌ های عمومی (Porter)

استراتژی رقابتی پورتر

تمایز

در این رویکرد بنگاه سعی می‌کند تا موقعیتی متمایز را نسبت به دیگر رقبای خود در صنعت به دست آورد. برای رسیدن به چنین موقعیتی، بنگاه به یک یا چند ویژگی که از نظر خریداران مهم تلقی می‌شود پاسخ داده و از این طریق قیمتی بالاتر را به بازار ارائه می‌دهد. منشا این تمایز ممکن است در خود محصول، شیوه تحویل آن، روش‌های بازاریابی، خدمات پس از فروش و غیره باشد. حیاتی‌ترین تصمیم بنگاه در این استراتژی، انتخاب درست ویژگی‌ای است که در نظر اغلب خریداران ارزش پرداخت هزینه بالاتر را توجیه نماید (پورتر، ۱۹۹۰).

رهبری هزینه

از بین سه استراتژی مطرح شده، رهبری قیمت در بازار آشناترین استراتژی است. هدف این استراتژی رسیدن به موقعیت ارزان‌ترین تولید‌کننده محصول یا خدمات در بازار است. اتخاذ چنین استراتژی هنگامی که بنگاه به مواد اولیه یا تکنولوژی تولید پیشرو دسترسی مناسب یا بازده صعودی به مقیاس دارد، بسیار مثمرثمر است. بنگاهی که با این استراتژی در صنعت فعالیت می‌نماید تمامی بازار را تحت پوشش خود قرار می‌دهد و حتی در صنایع مرتبط نیز وارد می‌شود.

این بنگاه نه تنها از تمامی ظرفیت‌های موجود برای تولید ارزان‌ترین محصول استفاده می‌کند، بلکه دائما در حال بهبود عملکرد و افزایش بازدهی خود است و روش‌های نوینی را برای تولید و ارائه ارزان‌تر محصول ابداع می‌کند. چنین بنگاه‌هایی محصولی استاندارد با کیفیت و بدون ویژگی‌هایی خاص را به بازار عرضه می‌نمایند. در این حالت بنگاه می‌تواند قیمت خود را به بازار دیکته کند و از این طریق عرصه را بر رقبای خود تنگ نماید، به طوری که توجیه اقتصادی تولید برای بنگاه‌های رقیب از بین برود. دریافت سود کمتر در کنار فروش بیشتر چنین شرکت‌هایی را به رهبری بازار رهنمون می‌شود (همان).

تمرکز

تمرکز، سومین استراتژی عمومی می‌باشد. دو استراتژی قبلی نگاهی به کل بازار دارند، در حالی که این استراتژی به بخش یا بخش‌هایی از بازار توجه دارد. بنگاه با رویکرد متمرکز بخشی از بازار را انتخاب می‌کند و تمام تلاش خود را بر روی خدمت به بخش هدف متمرکز می‌کند و ممکن است حتی روش‌هایی متفاوت از روش‌های معمول صنعت را در پیش بگیرد. همان طور که پیشتر اشاره شد استراتژی تمرکز به دو حالت قابل دستیابی است: تمرکز روی قیمت و تمرکز بر روی تمایز.

در وضعیت اول هدف بنگاه سرویس دادن به بخشی از بازار است که نسبت به قیمت حساسیت بالایی دارند و در حالت دوم مشتریان با نیازهای خاصی قرار دارند که پاسخی برای نیازهای خود از طرف تولیدکنندگان دیگر دریافت نکرده‌اند. مهمترین متغیر در این استراتژی انتخاب صحیح بخش‌هایی از بازار است که تفاوت معناداری با کل بازار داشته باشند، علاوه بر این بخش انتخاب شده بایستی جذابیت کافی برای ارائه محصول را داشته باشد و از نظر اقتصادی سودآور باشد (همان).

توضیحات پرسشنامه

اپرسشنامه استراتژی های عمومی پورتر بر اساس مدل پرتر می باشد که متشکل از ۲۲ سوال و ۵ مولفه (استراتژی تمایز، استراتژی رهبری هزینه، استراتژی تمرکز، عملکرد مالی، عملکرد غیرمالی) می باشد که توسط لی و همکاران (۲۰۱۵) ارائه شد.

تعدادی از سوالات پرسشنامه استراتژی‌ های عمومی (Porter)

  • محصولات و خدمات جدید شرکت ما مزایای بیشتری برای مشتریان ایجاد می‌کند.
  • کوشش زیادی در جهت ایجاد نام برند قوی انجام می‌شود.
  • با موفقیت توانسته‌ایم خود را از سایر رقبا در این صنعت متمایز کنیم.
  • با استفاده از طراحی خلاقانه برای خود هویت برند ایجاد کرده‌ایم.
  • بطور کلی مزایای متمایز و متفاوتی را به مشتریان ارائه می‌دهیم.
  • سیستم تولید و عملیات شرکت هزینه محصولات را پایین نگه می‌دارد.
  • هزینه‌های تولید در این شرکت کمتر از رقبا است.

…..

 

سفارش پرسشنامه پایان نامه

  راهنمای خرید:
  • لینک دانلود فایل بلافاصله بعد از پرداخت وجه به نمایش در خواهد آمد.
  • چنانچه با گوشی و از مرورگر کروم استفاده می نمایید چند ثانیه روی گزینه دانلود نگه دارید گزینه باز کردن در برگه جدید (Open in a new tab) را انتخاب کنید فایل برایتان دانلود می شود.
  • چنانچه با کامپیوتر و از مرورگر کروم استفاده می نمایید رو دانلود راست کلید کنید و گزینه save link as را بزنید فایل برایتان دانلود می شود.