پاورپوینت روش تحقیق: مبحث پدیدار شناسی


در حال بارگذاری
تاریخ انتشار
1402
نوع فایل
powepoint
حجم فایل
7.645 KB
تعداد صفحات
55
تعداد بازدید
119 بازدید
۵۵,۰۰۰ تومان

روش تحقیق: مبحث پدیدار شناسی

Phenomenological Research: A Qualitative Research Methodology

žروش تحقیق یکی از منابع مهم کسب دانش است که به روش‌های مختلفی ازجمله روش‌های کمی و کیفی دسته‌بندی می‌شود. تحقیقات کمی را اینگونه تعریف میکنند: «کوشش مستمر،سازماندار و عینی برای بررسی و مورد آزمایش قراردادن علم بشری و تولید دانش جدید و ارتقای سطح علم بشر می‌باشد».  ازسوی دیگر تحقیقات کیفی را کوششی سازماندار ، ذهنی و برای کشف معانی تجارب روزمره تعریف می کنند.

هالووی و ویلر، این روش را یک نگرش و شیوه‌ای ذهنی و سیستماتیک ، برای توصیف عمیق تجربیات زندگی و معنی دادن به آنها تعریف کرده‌اند. žدر این رابطه مورس(۲۰۰۵) اشاره می‌کند که مطالعات کیفی ، تجارب روزمره زندگی افراد را مطالعه می‌کنند تا فهم پدیده‌هایی را که به طور طبیعی در حالت‌های طبیعی خودشان رخ می‌دهند، میسر سازند و نهایتا” تلاشی برای معنی بخشیدن به زندگی روزمره است. در این روش هیچ متغیری دستکاری نمی‌شود و هیچکدام ازمتغیرهای زمینه‌ای کنترل نخواهند شد(Morse, 2005). اطلاعات کیفی از نگاه عمیق پدیده‌ها به دست می‌آید. پژوهشگران تعریف وسیعی از یک پدیده را که تقریبا” تمام وقایع تجربه شده افراد را در بر می‌گیرد، مورد استفاده قرار می‌دهند(Borg and Gall,2003).

تحقیقات کیفی روش‌های متنوعی دارد که از روش‌های مرسوم در این رویکرد می‌توان روش تحقیق پدیدارشناسی ، نظریه پایه‌ور ، قوم‌شناسی ، تفحص فلسفی ، نقد اجتماعی و تحقیق تاریخی اشاره کرد.

Phenomenological پدیدار شناسی

žپدیدارشناسی یک روش تحقیق با رویکردی به فلسفه است. در ابتدا فلسفه پدیدارشناسی مطرح شد و سپس رویکرد به کارگیری آن دریک مطالعه خاص صورت گرفت. žاصولا” پدیدارشناسی سه جریان اصلی دارد که مرحله‌ مقدماتی آن رابه برنتانو (۱۸۴۸-۱۸۳۷) نسبت می‌دهند و مرحله آلمانی را مربوط به کوشش‌های هوسرل (۱۹۳۸-۱۸۵۹) و هایدگر (۱۹۳۸-۱۸۸۹) و مرحله فرانسوی تحت تاثیر نظریات مرلو – پونتی (۱۹۶۱-۱۹۰۸) سارتر (۱۹۸۰-۱۹۰۵) و دیگران می‌باشد. žدر هرحال همه آنها هدفی مشابه دارند و روش‌های تجزیه و تحلیل آنها با هم، هم‌پوشانی دارد.

žهدف اصلی یک روش تحقیق پدیدارشناسی بستگی به پیروی محقق ازمکاتب فوق، ازخلق یک توصیف جامع از یک پدیده تجربه شده روزانه برای دستیابی به درک ساختار ذاتی آن تا ارائه مفهوم تفسیری از درک پدیده (بیش از توصیف که بر پایه تفسیر بنا شده است)متغیر می‌باشد. بعضی پژوهشگران به دنباله‌روی از هوسرل و پیروان او طرفدار پدیدارشناسی توصیفی‌اند. بعضی دیگر از محققان عقاید هایدگر و همکاران او را که بر این باورند که پدیدارشناسی تفسیری است، انتخاب می‌کنند. هیچ‌کدام ازرویکردها غلط نیست، این روش‌ها صرفا” معبری برای مطالعه تجربه زنده به روش‌های متفاوت هستند(Mayan, 2001).

  راهنمای خرید:
  • لینک دانلود فایل بلافاصله بعد از پرداخت وجه به نمایش در خواهد آمد.
  • چنانچه با گوشی و از مرورگر کروم استفاده می نمایید چند ثانیه روی گزینه دانلود نگه دارید گزینه باز کردن در برگه جدید (Open in a new tab) را انتخاب کنید فایل برایتان دانلود می شود.
  • چنانچه با کامپیوتر و از مرورگر کروم استفاده می نمایید رو دانلود راست کلید کنید و گزینه save link as را بزنید فایل برایتان دانلود می شود.