پاورپوینت تحلیل محتوا


در حال بارگذاری
تاریخ انتشار
1402
نوع فایل
powerpoint
حجم فایل
6.635 KB
تعداد صفحات
35
تعداد بازدید
145 بازدید
۷۲,۰۰۰ تومان

تحلیل محتوا

تحلیل محتوا روشی عینی است بنابراین، ساخته های ذهنی پژوهشگر نباید در آن دخالت داشته باشد. ویمر

روش تحلیل محتوا

اساسا بخشی از حیات آدمی را داده و عدد و بخش مهمی را «پیام» و «متن» تشکیل می دهد، به منظور بررسی محتوای آشکار، دو پهلو، مبهم، پنهان و حتی پیچیده در یک متن می توان از روش تحلیل محتوا استفاده کرد. این روش برای کشف جهان کلمات و روح جملات و قصد و هدف نگارنده، گوینده و نقاد و یا ناقل مطلب مورد استفاده ی وسیعی قرار می گیرد. هیچ تفسیر و تحلیل و پردازش علمی بدون شناخت، تعمق ، تأمل و تحلیل محتوای عرضه شده امکان پذیر نیست. تحلیل محتوا، روش مناسبی برای پاسخگویی به سئوالات درون و پیرامون محتوای یک پیام است. به زعم برخی از صاحبنظران، تحلیل محتوا از نظر ماهیت پژوهش، کمی است که از طریق آن محتوای کیفی منابع، مورد بررسی قرار می گیرد. برخی این روش را یک روش تجزیه و تحلیل داده ها برمی شمارند.

واژه شناسی «پژوهش تحلیل محتوا»

اصطلاح «پژوهش تحلیل محتوامعادل واژه ی انگلیسی ,Content Analysis Research می باشد. واژه ی Research در لغت به معنای «پژوهش»، «کند و کاو» «تجسس» و «کاوش» است. و واژه ی Analysis نیز به معنای «تحلیل» بوده و عبارت است از شکستن کل به قسمت های مختلف به منظور تعیین ماهیت آن، از طرفی واژه ی Content در فارسی به مفهوم «زمینه»، «محتوا»، «عرصه، »و  «پهنه» می باشد. بنابراین این سه واژه در مجموع به معنای پژوهش تحلیل محتوابه کار می رود

مبانی فلسفی روش پژوهش «تحلیل محتوا»

روش پژوهش تحلیل محتوای کمی تقلیل گرا بوده و به پارادایم اثبات گرا نزدیک است. و تحلیل محتوای کیفی اتکای فلسفی به پارادایم های تفسیری – برساختی و پرهیز از رویکردهای عینی گرا دارد. تحلیل محتوای کیفی مبتنی بر پارادایم تفسیری و روش شناسی پدیدارشناختی مبتنی بر درک معنای محتواهای متون در دست مطالعه است. در این حالت نگاه به پدیده ها و متون، نگاهی کل گرایانه و جامعه نگر است. دنبال کردن این وجه تفسیری، طریقی برای اکتساب آگاهی عمیق از طریق کشف معانی، اهداف، دیدگاه ها و منطق نهفته است. پارادایم غالب در تحلیل محتوا رویکرد برداشت گرایانه ی حدسی و تفسیری است و امتدادشمول این روش با رویکردهای نظام مند و دقیق است. از نکات متفاوت با بسیاری از روش های کیفی که در تحلیل محتوا خود را نمایان گر می سازد انعطاف پذیری این روش کیفی پژوهشی است.

  راهنمای خرید:
  • لینک دانلود فایل بلافاصله بعد از پرداخت وجه به نمایش در خواهد آمد.
  • چنانچه با گوشی و از مرورگر کروم استفاده می نمایید چند ثانیه روی گزینه دانلود نگه دارید گزینه باز کردن در برگه جدید (Open in a new tab) را انتخاب کنید فایل برایتان دانلود می شود.
  • چنانچه با کامپیوتر و از مرورگر کروم استفاده می نمایید رو دانلود راست کلید کنید و گزینه save link as را بزنید فایل برایتان دانلود می شود.