پیشینه ای بر بازاریابی داخلی

پیشینه ای بر بازاریابی داخلی

کوپر و کرونین بازاریابی داخلی را کوشش سازمان برای آموزش و پاداش و به طور کلی مدیریت نیروهای انسانی برای ارائه خدمات بهتر می داند (Cooper & Cronin,2000).

کارتر بازاریابی داخلی را بخش جدایی ناپذیر بازار گرایی تعریف کردند که مستلزم استفاده از  تکنیک های بازاریابی، درون یک سازمان جهت ایجاد و ارتباط ارزش های شرکت می باشد  گومسون بازاریابی داخلی را جز حیاتی بازر گرایی دانست (Hogg  & Carter ,2000).

بورانتا و همکارانش نشان دادند که بازاریابی داخلی تأثیر مثبت زیادی روی بازارگرایی دارد، همچنین مؤلفه های بازاریابی داخلی تأثیر مثبتی روی مشتری مداری و دیگر مؤلفه های بازارگرایی دارند (Bouranta et al,2005).

تحقیق دیگری نشان داد که اجرای مفهوم بازاریابی داخلی در بین کارکنان بانک دارای تأثیر مثبت روی بازارگرایی است (Kyriazopoulos et al,2007).

همچنین با مطالعه بکارگیری بازاریابی داخلی در شعب بانک ها، نتایج نشان داد بازاریابی داخلی تأثیر مثبتی بر تعهد سازمانی[۱] دارد  (Kyriazopoulos et al,2007).

 فرزاد و همکارانش به بررسی اهمیت بازاریابی داخلی بر تعهد سازمانی در عرصه خدمات مالی ایرانیان پرداختند (Farzad et al,2008).

مطالعات خیلی کمی به بررسی رابطه بین بازاریابی داخلی و رفتار شهروندی سازمانی[۲] پرداخته اند. در بین این مطالعات، سوچن و لینگز معتقدند که اتخاذ فعالیتهای بازاریابی داخلی بر رفتارهای شهروندی سازمانی و حفظ کارکنان در سازمان تأثیرگذار است (Souchon & Lings,2001).

هانگ و لین پیشنهاد کردند که در صنعت هتلداری بین المللی درک بازاریابی داخلی از سوی کارکنان تأثیر مستقیم بر رفتارهای شهروندی سازمانی کارکنان دارد  (Hung & Lin,2008). رفتار شهروندی سازمانی شامل رفتارهای اختیاری[۳]  کارکنان است که جزء وظایف رسمی آنها نیست و مستقیماً توسط سیستم رسمی پاداش سازمان در نظر گرفته نمی شود ولی میزان اثر بخشس کلی سازمان را افزایش می دهد  (Organ,1998).

واریس از طریق بررسی متغیر های نگرش کارکنان به تعهد سازمانی و ادراک از محیط کار، متوجه رابطه مثیت بین بازارگرایی (مشتری گرایی، رقیب گرایی و هماهنگی بین بخشی) و رفتار شهروندی سازمانی شد  (Waris,2006).

سیواراماکریشنان و همکاران پیشنهاد دادند که تعهد سازمانی یکی از پیشایندهای بازارگرایی است، به طوری که برای یک سیستم پاداش مبتنی بر بازار لازم است که فرهنگ بازارگرایی توسعه یابد؛ آنها همچنین به این نتیجه رسیدند که تعهد سازمانی تأثیر مستقیم بر بازارگرایی سازمان دارد. بنابرین کمبود تعهد سازمانی و رفتار شهروندی سازمانی تأثیر منفی روی بازارگرایی سازمان ها دارد (Sivaramakrishnan et al,2008).

هانگ و لین با این یافته که تعهد سازمانی تاثیر مثبتی بر رفتار شهروندی سازمانی دارد اکثر این تحقیقات را حمایت می کند (Hung & Lin ,2008).

احمد و رفیق مطالعه ای در خصوص ارتباط بین بازار یابی داخلی و بازا رگرایی و تأثیر آن بر عملکرد سازمانی در نمونه ای از سازمان های خدماتی کشور مالزی انجام داده اند. در این مطالعه تأثیر غیرمستقیم بازاریابی داخلی بر عملکرد سازمانی تأیید و بازارگرایی به عنوان متغیر واسطه ای شناسایی شده است (Ahmed & Rafiq,2003).

این تحقیق برآن است که تاثیر بازاریابی داخلی بر بازارگرایی و عملکرد سازمانی را در حوزه بانکداری را مورد بررسی قرار دهد و جهت اندازه گیری بازارگرایی از دیدگاه هوشمندی بازار که شامل ایجاد هوشمندی، توزیع هوشمندی و پاسخگویی می باشد استفاده شده است. همچنین جهت سنجش عملکرد سازمانی جنبه های داخلی (رضایتمندی کارکنان) و جنبه های خارجی (کیفیت خدمات و رضایتمندی مشتریان) مورد بررسی قرار گرفته است.

  1. Organizational commitment
  2. Organizational citizenship behaviours
  3. Discretionary

 

 

182 بازدید