پرسشنامه علل جامعه‌ شناختی تمایل به برون کوچی نخبگان علمی

http://modir3-3.ir/images/goals-modir123.com.png هدف پرسشنامه: بررسی علل جامعه‌شناختی تمایل به برون کوچی نخبگان علمی

 فرمت: Word

?تعداد سوال: ۲۶ سوال و ۴ مولفه

شیوه نمره گذاری: دارد

پایایی و روایی: دارد

منبع: دارد

 

[stextbox id=”grey” caption=”توضیحات” collapsing=”true” mode=”js” direction=”rtl” shadow=”false”]

پرسشنامه علل جامعه‌ شناختی تمایل به برون کوچی نخبگان علمی با هدف ارزیابی علل جامعه‌شناختی تمایل به برون‌کوچی نخبگان علمی طراحی گردیده است. پرسشنامه فوق متشکل از ۲۶ سوال و ۴ مولفه: تمایل به مهاجرت، عوامل کششی (جاذبه مبدأ)، عوامل رانشی (دافعه مبدأ)، عوامل کششی (جاذبه مقصد) می باشد.

نظریه های مهاجرت

تلاش های نظری قابل ملاحظه ای برای بررسی موضوع مهاجرت نخبگان و برخی ابعاد و مسائل مربوط به آن صورت گرفته است. صالحی (۱۳۸۶) به تشریح چهارده نظریه در این خصوص پرداخته است. توکل نیز مجموعه نظریه های موجود در خصوص فرار مغزها را در سه سطح کلان، میانی و خرد طبقه بندی نمود. به نظر ایشان، مجموعه نظریات وابستگی، جهانی شدن و نظام جهانی (سطح کلان) فرار مغزها را در روابط بین الملل و روابط مرکز  پیرامون تبیین می کنند. مجموعه نظریات شبکه ها در (سطح میانی) به نقش شبکه های ارتباطی در جابجایی نخبگان می پردازد و مجموعه نظریات سرمایه انسانی (سطح خرد) به عوامل یا فاکتور های فشار و کشش اشاره می کند. بنابراین، نظریه های مربوط به مهاجرت متعدد هستند.

نظریه اورت سی.لی

که به تئوری عوامل دافعه و جاذبه معروف می باشد، یکی از نظریه های مطرح در تحقیقات موجود و قابل دسترس بوده است. این نظریه معتقد است: در صورتی که برآیند عوامل برانگیزنده و بازدارنده مثبت باشد، میل به مهاجرت در فرد ایجاد می شود و چنانچه عوامل شخصی نتواند این تمایل را از بین ببرد و موانع موجود در جریان مهاجرت نیز تأثیر بازدارنده ای اعمال نکند، مهاجرت عینیت می یابد و فرد حرکت خود را از مبدأ به مقصد آغاز می کند. از دیدگاه لی، هیچ گاه نمی توان مجموعه دقیق عواملی که فرد را مجبور به مهاجرت یا از آن منع می کند، احصا نمود؛ اما می توان آنهایی را که از اهمیت بیشتری برخوردارند.

[/stextbox]

 

 

130 بازدید