مقاله فارسی مقایسه عوامل موثر برارزش ویژه موبایل نوکیا و سامسونگ از دیدگاه مشتریان

عنوان مقاله: مقایسه عوامل موثر بر ارزش ویژه موبایل نوکیا و سامسونگ از دیگاه مشتریان

 رشته: بازاریابی

فرمت: pdf

حجم فایل: ۱۰۶ KB

 منبع: دومین کنفرانس بین المللی شهرداری

[stextbox id=”grey” caption=”چکیده مقاله” collapsing=”true” mode=”js” direction=”rtl” shadow=”false”]

ارزش ویژه موبایل نوکیا و سامسونگ

تحقیق حاضر به بررسی عوامل موثر بر ارزش ویژه برند موبایل نوکیا و سامسونگ و مقایسه آنها از دیدگاه مشتریان می پردازد. جامعه آماری تحقیق عبارتند از تمامی دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی واحد ملایر که در سال ۱۳۹۲ دارای موبایل نوکیا یا سامسونگ می باشند. باتوجه به این که تعداد استفاده کنندگان موبایلهای مذکور که در واقع جامعه آماری این تحقیق می باشند، مشخص نبود، لذا از فرمول کوکران برای تعیین حجم نمونه استفاده گردید، که در سطح خطای ۱۰ در صد تعداد نمونه برای هردسته از استفاده کنندگان موبایل های مذکور، ۲۶۷ نفر به دست آمد.

نمونه گیری به روش تصادفی ساده به عمل آمد. با استفاده از آزمو ن کلموگروف اسمیرنوف مشخص شد که توزیع داده ها نرمال نیست، لذا از روش آماری یو من ویتنی برای آزمو ن فرضیه ها (مقایسه میانگین  دو جامعه مستقل) استفاده گردید. نتایج تحقیق نشان داد که بین دیدگاه مشتریان موبایل نوکیا و سامسونگ در خصوص “وفاداری به برند”، “تداعی برند” ، “آگاهی از برند”، و”کیفیت ادراک شده” تفاوت معناداری وجود دارد( میانگین چهار بعد مذکور درمورد موبایل نوکیا بیشتراز موبایل سامسونگ می باشد).

کلید واژه ها: ارزش ویژه برند، وفاداری به برند،کیفیت ادراک شده، آگاهی از برند، تداعی برند 

[/stextbox][stextbox id=”grey” caption=”مقدمه مقاله” collapsing=”true” mode=”js” direction=”rtl” shadow=”false”]

ارزش ویژه برند موبایل

مطالعاتی که از سوی صاحبنظران مختلف در خصوص ارزش ویژه برند ارائه شده است را می توان در سه دسته جای داد: بعد مشتری گرا، بعد مالی، بعد ترکیبی. با توجه به طبقه بندی مذکور،  برخی از محققین از دیدگاه  مالی، به اندازه گیری ارزش ویژه پرداخته اند.  مدافعان دیدگاه مالی ارزش ویژه برند را به عنوان ارزش کل برند تعریف می کنند، به طوری که هروقت  فروخته می شود و یا به ترازنامه افزوده می شود به عنوان یک دارایی مجزا محسوب می گردد.

به گفته ی آکر وفاداری به برند هسته ی مرکزی ارزش ویژه برند است. وفاداری منجر می شود که مشتریان در بین راه حلها، کمتر در جستجوی اطلاعات باشند(اسماعیل پور،۱۳۸۹). وفاداری مشتری از جمله مولفه هایی است که بازاریابی رابطه مند،  به ویژه در بازار صنعتی امروز،  به آن تاکید قابل توجهی می کند.کیفیت ادرک شده به عنوان ارزیابی کلی مشتریان از برتری عملکرد یک کالا یا خدمت تعریف می شود.

سطوح آگاهی بالاتر، احتمال افزایش در نظر گرفتن برند و تاثیر بر روی تصمیمات خرید مصرف کننده بیشتر است. تداعی برند. برای تداعی برند تعاریف مختلفی وجود دارد. تداعی برند هر چیز مرتبط با برند در حافظه است.  تداعی گر شامل هر چیزی است که در حافظه به برند متصل است. تداعی برند ممکن است مانع جستجوی مصرف کننده در کسب اطلاعات برای تصمیم خرید گردد.

[/stextbox]

 

141 بازدید