مقاله فارسی بررسی و ارزیابی ماتریس گروه مشاوران بوستون (BCG) در برنامه ریزی استرتژیک

عنوان مقاله: بررسی و ارزیابی ماتریس گروه مشاوران بوستون (BCG) در برنامه ریزی استرتژیک

مقطع پروپوزالنویسنده: زهره بجنوردی

شاخه پروپزوال رشته: مدیریت استراتژیک

 فرمت: pdf

http://modir3-3.ir/images/hajm-modir123.com.pngحجم فایل: ۲۴۰ KB

 منبع: مقاله دانشجویی

 دانلود مقاله

[stextbox id=”grey” caption=”چکیده مقاله” collapsing=”true” mode=”js” direction=”rtl” shadow=”false”]

ماتریس گروه مشاوران بوستون

در اواخر دهه ۱۹۶۰ گروه مشاور بوستون، روش جدید را برای بررسی فعالیت های برنامه ریزی استراتژیک پیشنهاد داد. این ماتریس به وسیله بروس هندرسون مدیر گروه مشاور بوستون ارائه و توسعه داده شد. هندرسون در ابتدا به وسیله مفهوم جدیدی به نام منحنی تجربه ای که نسبت به منحنی یادگیری تفاوت های عمده ای داشت، شناخته شد. منحنی یادگیری مفهومی بود که سالیان پیش فرمول بندی شده بود و به این موشوع اشاره می کرد که بهره وری یک کارمند به نسبت تعداد دفعات انجام یک وظیفه خاص، افزایش می یابد.

منحنی تجربی بیان می کند که هنگامی که یک وظیفه مشخص، مشابه سازی شود، هزینه انجام در بار دوم ۲۰ درضد نسبت به بار اول کاهش می یابد. پس با دو برابر کردن نیروی فروش، هزینه های فروش مشتری ۲۰ درصد کاهش خواهد یافت. چنین مفهومی می تواند در تولید و سایر فعالیت ها صادق باشد. دیگر مفهوم مهم ماتریس BCG سهم نسبی بازار بوده که نسبت به بزرگترین رقیب در آن بازار یا صنعت سنجیده می شود.

منحنی تجربی با سهم نسبی بازار و منحنی چرخه عمر

منحنی تجربی با سهم نسبی بازار و منحنی چرخه عمر ترکیب شده و ماتریس معروف بوستون را به وجود می اورد. سگ ها، گربه های وحشی یا علامت سوال، ستاره و گاو شیرده، شیرده این نشانه ها هستند که هر یک معرف یک وضعیت خاص در این ماتریس می باشد.

ماتریس گروه مشاوران بوستون

در رویکرد ماتریس بوستون یک شرکت می تواند به راحتی موقعیت هر یک از واحدهای کسب و کار خود را مشاهده کند و با توجه به موقعیت هر یک اقدام استراتژیک متناسب با آن را در جهت رشد و سودآوری آن واحد به کار بندد. در محور افقی سهم بازار هر واحد کسب و کار نسبت به بزرگتریی رقیب موجود در آن صنعت سنجیده می شود. در حقیقت به این وسیله می توان به قدرت یک واحد کسب و کار در آن صنعت پی برد. محور عمودی نشان دهنده درصد رشد بازار در طی سالیان اخیر می باشد. در حقیقت میزان جذابیت یک صنعت بدین ترتیب معرفی می شود.

[/stextbox]

[maxbutton id=”5″ ] [maxbutton id=”4″ ] [maxbutton id=”3″ ] [maxbutton id=”6″ ]

سفارش پروپوزالپشتیبانی: 09120323225

258 بازدید