تاریخچه و چشم انداز ایران خودرو

تاریخچه و چشم انداز ایران خودرو

مدیریت استراتژیک شرکت ایران خودرو

چشم انداز ایران خودرو

شرکت ایران‌ خودرو (سهامی عام) در مرداد ماه سال ۱۳۴۱ با سرمایه ۱۰۰ میلیون ریال تاسیس و در شهریور ماه همان سال تحت شماره ثبت  ۸۳۵۲ و شناسه ملی ۱۰۱۰۰۳۶۰۷۹۴ در اداره ثبت شرکتهای تهران به ثبت رسید. تولید اولیه شرکت، اتوبوسهای معروف به «ال‌پی» بود که شاسی آن از آلمان وارد می شد و با نصب اتاق بر روی آن در کارخانه شمالی فعلی شرکت ایران‌خودرو مونتاژ می گردید. در ادامه، شرح مختصری از رویدادها و دستاوردهای شرکت ایران‌خودرو از سال ۱۳۴۵ تا کنون ارائه می گردد:
• در سال ۱۳۴۵ قراردادی با شرکت روتس انگلیس به منظور تولید پیکان، منعقد گردید که یک سال بعد در ۲۴ اردیبهشت ۱۳۴۶ کارخانه خودروسازی به نام «ایران ناسیونال» با سرمایه حدود ۴۰۰ میلیون ریال تاسیس گردید که شامل زمین، اعتبار بانکی، ماشین آلات نو و کهنه، که قادر به مونتاژ روزانه ۱۰ دستگاه سواری و ۷ دستگاه اتوبوس و کامیون بود.
• از سال ۱۳۴۶ تا ۱۳۵۷ پیکان در مدلهای مختلف کار، لوکس، جوانان، استیشن و وانت و اتوبوس در مدل‌های اتوبوس ۳۰۲ شهری، بیابانی و سوپرلوکس و مینی بوس و آمبولانس تولید می گردید. افزایش تولید از سال ۱۳۴۶ شروع و سرانجام در سال ۱۳۵۶ حدود ۹۸۰۰۰ دستگاه پیکان تولید گردید.

• در سال ۱۳۵۲ هدف و سیاست اصلی شرکت بر مبنای تولید داخلی قطعات و خودکفائی مطرح گردید، که در این راستا شرکت‌های بلبرینگ، پیستون و ایدم تبریز و شرکت رضای مشهد و ریخته‌گری تاسیس شد.

• در سال ۱۳۵۳ با افزایش قیمت نفت و درآمدهای ارزی، شرکت ایران ناسیونال به منظور حفظ بازار تصمیم به تولید پژو گرفت و سهام شرکت نیز در همین سال وارد بورس گردید و حدود ۴۵ درصد از سهام شرکت به عموم واگذار گردید.
• در اواخر سال ۱۳۵۶ و اوایل سال ۱۳۵۷ با توجه به اینکه پیکان قدیمی شده بود، تعویض آن در دستور کار قرار گرفت و بر همین اساس به منظور تولید خودروی جدیدتری با پژو فرانسه مذاکراتی انجام گرفت که در نهایت منجر به عقد قرارداد تولید پژو ۳۰۵ شد. اما قبل از انجام کار و همزمان با وقوع انقلاب اسلامی تمامی صنایع، ملی و در اختیار دولت قرار گرفت. با وقوع انقلاب اسلامی به موجب بند الف قانون حفاظت و توسعه صنایع ایران مصوب ۱۶-۴-۱۳۵۸ شورای انقلاب اسلامی، شرکت ایران ناسیونال به اعتبار نوع صنعت، زیر مجموعه سازمان صنایع ملی با مدیریت وزارت صنایع قرار گرفت و ملی اعلام گردید. این دوره همزمان با شروع جنگ تحمیلی عراق علیه ایران بود که از مهمترین مسائل این دوره وجود مشکلات ارزی و اقتصادی از جمله نبود واردات، دشواری تهیه مواد اولیه از خارج، ضعف کیفیت و تحویل به موقع و فرسودگی دستگاهها در ایران‌خودرو بود که تا سال ۱۳۶۱ همچنان ادامه داشت.

• در سال ۸۶ ایران‌خودرو موفق به کسب تندیس بلورین در جایزه ملی کیفیت (EFQM) گردید. خطوط تولید در سایت‌های تبریز، سنگال و مصر راه اندازی و محصول جدید سمند سورن به بازار عرضه شد.

• در سال ۸۷ دومین خودرو ملی ایران‌خودرو با نام رانا طراحی گردید. در این سال ایران‌خودرو بعنوان صادرکننده نمونه کشور، جایزه ملی صادرات را کسب نمود. همچنین موفق به دریافت تندیس بلورین واحد برتر تحقیق و توسعه کشور گردید.
• در سال۱۳۸۸، ایران‌خودرو نقش چشمگیری در افزایش تولید خودرو در کل کشور ایفا نمود و با تمرکز بر صادرات برند ملی، موفق به رشد ۴۰ درصدی صادرات خودرو ساخته‌شده از شبکه ایران‌خودرو گردید. در این سال اولین خودرو مجهز به فناوری نانو نیز توسط ایران‌خودرو طراحی و نمونه سازی گردید.
• در سال ۱۳۸۹ رکورد تولید ۷۵۵.۵۵۵ دستگاه خودرو سبک برای اولین بار در تاریخ منطقه ثبت گردید و نزدیک به نیمی از سهم تولید خودرو سبک کشور در اختیار ایران‌خودرو قرار گرفت.
همچنین بنا بر اعلام سازمان مدیریت صنعتی در همایش معرفی شرکت های برتر ایران، شرکت ایران‌خودرو به عنوان ”برترین شرکت ایرانی“ در شاخص‌های ذیل معرفی شد:
o کسب رتبه نخست در شاخص فروش
o کسب رتبه نخست در شاخص اشتغال‌زایی
o کسب رتبه دوم در شاخص سودآوری
o برترین گروه صنعتی در میان گروه‌های خودروسازی کشور
o برگزیده شرکت‌های پیشرو در سراسر کشور

شرکت های زیر مجموعه ایرانخودرو

امداد خودرو
ایران خودرو خراسان
ایران خودرو دیزل
ایران خودرو شمال غرب
ایران خودرو فارس
ایران خودرو مازندران
ایران خودرو کرمانشاه
ایران فاوا گسترش
ایران خودرو تبریز    
ایران خودرو سمنان

برند ایران خودرو

چشم انداز ایران خودرو: در دنیای امروز برند خودرو باید برندی جهانی باشد تا بتواند به حیات خود ادامه دهد.

با وجودی که گروه صنعتی ایران خودرو با برندهای بزرگی در دنیا همکاری داشته و پروژه های مشترکی را با کمک آنان در بخش های مختلف تامین، تولید، فروش و خدمات پس از فروش به انجام رسانده، اما این شرکت تلاش داشته است که در فضای کاملا رقابتی بازارجهانی، برندهای مختص به خود را معرفی کرده و ارتقا بخشد. به همین دلیل ایران خودرو از حدود ۱۰ سال پیش تولید محصولاتی را که مالکیت معنوی آنها را کاملا در اختیار داشته باشد، در دستور کار قرار داد.

خودروی سواری سمند به عنوان اولین ثمره این تلاش پس از تولدش علاوه بر این که لقب نخستین خودروی ملی ایران را بر پیشانی داشت، ورود صنعت خودرو ایران را به دورانی جدید و روشن نیز نوید داد. دورانی که خروج از مونتاژکاری و ایجاد برندهایی جهانی و حضور در بازارهای بین المللی را گریزناپذیر کرد. برندهای سمند و سورن خیلی سریع به بازارهای جهانی راه یافته و به تدریج جای خود را در میان سایر خودروهای خارجی بازکردند. برند ایران خودرو نیز با اتکا به این حضور و با به کارگیری توان تمام شرکت های تابعه خود، اکنون با نام “ایکو” (IKCO) در عرصه بین المللی به برندی شناخته شده تبدیل و با حضور در رنکنیگ های جهانی، هر روز بیش از گذشته بر ارزش آن افزوده می شود.

گروه صنعتی ایران خودرو

چشم انداز ایران خودرو: ایران خودرو در سال ۱۳۴۱ با هدف تولید و فروش انواع خودرو با نام اولیه ایران ناسیونال تاسیس شد. بعد از سال ها این شرکت در پی توسعه فعالیت هایش و با تولید ۱ میلیون خودرو سواری و تجاری و با به کارگیری ۲۱ هزار نفر نیروی انسانی به بزرگترین گروه صنعتی درمنطقه خاورمیانه و شمال آفریقا (MENA ) تبدیل شد که به فعالیت های صنعتی و خدمات در بخش صنعت خودرو می پرداخت. ایران خودرو با هدف رسیدن به کلاس جهانی، به تاسیس مرکز تحقیقات، و مراکز تست خودرو، توسعه موتور به همراه جدیدترین ماشین آلات و تجهیزات تولیدی خود پرداخت.

چشم انداز ایران خودرو

بزرگترین و موفق‌ترین شربت ایرانی
با قابلیت‌های رقابتی کلاس جهانی
در تولید و تأمین وسایل نقلیه
(با اولویت و محوریت خودرو)

رسالت وجودی گروه صنعتی ایران خودرو

ایجاد سازمان مبتنی بر فطرت انسانی
با موقعیت رهبری صنعت در کشور
با کیفیت کلاس جهانی
در راستای تحقق سود آوری بلندمدت
در فعالیت‌های صنعتی، تجاری و خدماتی
و رهبری بازار کشور
در بخش و سایل حمل و نقل از طریق
«رقابت» و «کسب رضایت مشتری»

ارزش ها شرکت ایرانخودرو

۱) اعتقاد و افتخار به عضویت در صنعت لجستیک کشور
۲) عنایت خاص به منافع مشتریان در جهت برآوردن نیازهای آنان
۳) تلاش در جهت حفظ و تامین منافع ذینفعان که منجر به به رضایتمندی ایشان گردد
۴) تعامل سازنده با جامعه و ترجیح مصالح اجتماعی به منافع فردی و سازمانی
۵) اعتقاد به کرامت انسانی، توانمند سازی و مشارکت در سازمان
۶) توجه به اثر بخشی، کارایی در انجام فعالیت ها و حرکت در مسیر تعالی

Reference:ikco.ir

لیست پـــــروژه های استـــراتـــژیک آمـــاده

 

سفارش پروپوزالپشتیبانی: 09120323225

664 بازدید