پروژه کلاسی قرارداد حمل و نقل

Mپروژه کلاسی: قرارداد حمل و نقل

O رشته تحصیلی: مدیریت

D مقطع: ارشد

R تعداد صفحات: ۵ صفحه

123 فرمت: Pdf ،Word

 

[stextbox id=”grey” caption=”بخشی از پروژه” collapsing=”true” mode=”js” direction=”rtl” shadow=”false”]

قرارداد حمل و نقل کالا شامل چه موارد و موضوعاتی می شود؟

قرارداد حمل و نقل داخلی و بین االمللی چه تفاوت ها و ملاحظاتی در مقایسه با یکدیگر دارند؟

قرارداد حمل و نقل

قرارداد حمل و نقل قراردادی است که به موجب آن متصدی حمل و نقل متعهد می گردد در ازاء دریافت کرایه، کالا یا مسافری را ازنقطه ای به نقطه دیگر حمل نماید (رستمی، ۱۳۹۶).

از مواردی که در قرارداد حمل و نقل مطرح می شود، مربوط به «متصدی حمل و نقل» می‌شود که عبارت است از: شخصی است که در مقابل اجرت، تصدی به حمل کالاها یا اشخاص را برعهده می‌گیرد (راشدی، ۱۳۸۴).

حمل و نقل کننده فرعی: نیز شخصی است که اجرای قرارداد حمل و نقل یا اجرای بخشی از آن از سوی متصدی حمل و نقل به او واگذار می‌شود. این تعریف شامل هر شخص دیگری هست که اجرای تمام یا بخشی از قرارداد به وی واگذار شده است. «فرستنده» و «گیرنده» نیز این‌گونه تعریف شده است: «شخصی است که به نام یا به حساب وی با متصدی حمل و نقل قرارداد بسته شده یا کالا به نام یا به حساب وی به متصدی حمل و نقل تحویل داده شده است و گیرنده شخصی است که مجاز به دریافت کالا در مقصد می‌باشد.

در قرارداد «کالا» و «بارنامه» نیز مطرح می شود. بر این اساس، کالا شامل هر گونه مال اعم از اموال و اشیای جامد یا مایع یا گاز و حیوانات می‌شود. در موردی که کالا در داخل کانتینر، جعبه، قفس یا پالت یا هر وسیله مشابه دیگری قرار داده شده یا به گونه‌ای بسته‌بندی شده است، کلمه کالا شامل کانتینر، جعبه، قفس، پالت و وسایل مشابه دیگر نیز می‌شود، به شرط آنکه به وسیله فرستنده تهیه شده باشد (بنایی، ۱۳۸۴).

بارنامه نیز سندی کاغذی یا الکترونیک است که به تقاضای فرستنده و به وسیله متصدی حمل و نقل یا نماینده او صادر و از سوی اشخاص یادشده امضا شده و مشخصات کامل کالا در آن قید شده است و دلیل وجود قرارداد حمل و نقل و رسید تحویل کالا به متصدی حمل و نقل محسوب می‌شود. صادر نشدن بارنامه یا ناقص بودن آن تاثیری در اعتبار قرارداد حمل و نقل ندارد (جباری، ۱۳۸۱).

[/stextbox]

سفارش پروپوزالپشتیبانی: 09120323225

61 بازدید