پروپوزال تبیین ابعاد توانمندسازی منابع انسانی متناسب با استراتژی رقابتی سازمان

عنوان پروپوزال: تبیین ابعاد توانمندسازی منابع انسانی متناسب با استراتژی رقابتی سازمان

شاخه پروپزوال رشته: مدیریت منابع انسانی

مقطع پروپوزال مقطع: ارشد

تعداد صفحه تعداد صفحات: ۴۵ صفحه

 فرمت: Word

 قیمت: ۱۱۵۰۰ تومان

 

[stextbox id=”grey” caption=”فهرست مطالب پروپوزال” collapsing=”true” mode=”js” direction=”rtl” shadow=”false”]

  • بیان مساله
  • اهمیت و ضرورت پژوهش
  • پیشینه پژوهش
  • مدل های پژوهش
  • ادبیات موضوعی
  • اهداف پژوهش
  • اهداف کاربردی
  • سوالات پژوهش
  • تعاریف واژها تخصصی
  • روش شناسی پژوهش
  • روش جمع آوری اطلاعات
  • جامعه آماری
  • روش تجزیه و تحلیل اطلاعات
  • روش‌ها و ابزار تجزیه و تحلیل داده‏ها
  • منابع

[/stextbox][stextbox id=”grey” caption=”توضیحات” collapsing=”true” collapsed=”true” mode=”js” direction=”rtl” shadow=”false”]

تعاریف توانمندسازی

۱- در فرهنگ لغت وبستر از توانمند سازی به عنوان تفویض اختیار یا اعطای قدرت قانونی به سایرین تعبیر شده است.

۲- فرهنگ لغت آکسفورد نیز فعل توانمند سازی را به عنوان توانا ساختن و به معنای ایجاد شرایط لازم برای بهبود انگیزش افراد در انجام وظایف خویش،‌ از طریق پرورش احساس کفایت نفس تعریف کرده است.

۳- توانمند سازی دادن قدرت به افراد نیست. افراد هم اکنون دارای قدرت می باشند ( به صورت سرمایه ای از دانش و انگیزش ) تا کار خود را بسیار عالی انجام دهند. توانمند سازی را به عنوان آزاد کردن این قدرت تعریف می کنیم.

۴- توانمندی سازی یعنی واگذار کردن مسئولیت به سطوح پائین تر سازمان تا بتوان از دانایی، مهارت، تجربه و انگیزه آنان برای پیشبرد اهداف سازمان مدد گرفت.

۵- ترلاکسن،‌ توانمندسازی را فرآیند تغییر عملکرد کارکنان از وضعیت آنچه که به آنها گفته شود انجام دهند‌ به آنچه که نیاز است انجام دهند تعریف می نماید به عبارت دیگر یعنی قبل از آنکه به ایشان بگویید چه کار کنند می توانند بخوبی وظایفشان را درک کنند.

۶- توانمند سازی،‌ واگذاری اختیارات رسمی و قدرت قانونی به کارکنان به منظور افزایش کارایی و ایفای نقش مفید در سازمان است بعبارت دیگر رویکردی مدیریتی است تا کارکنان با اختیارات داده شده بتواند خود به اتخاذ تصمیم بپردازد.

۷- توانمند سازی فرآیندی است به منظور ایجاد شرایط مناسب در راستای قادر ساختن کارکنان برای بکار بستن بیشتر نیروی تفکر جهت ارایه راه حلهای مناسب تر در حل مشکلات سازمان.

۸- توانمندسازی فرآیند توسعه است که باعث افزایش توان کارکنان برای حل مشکل و ارتقای بینش سیاسی و اجتماعی آنان شده و ایشان را قادر می سازد تا عوامل محیطی را شناسائی و تحت کنترل بگیرند.

۹- توانمند سازی عبارت است از شناخت،‌ توسعه و گسترش قابلیت و شایستگی افراد برای نیل به بهبود مستمر در عملکرد سازمان.

۱۰- توانمند سازی یک فرآیند موثر و پیشگام است که برای سازمان مزیت راهبردی و برای کارکنان فرصت مشارکت در کامیابی سازمان را می آفریند.

امروزه در بین منابع سازمانی،«منابع انسانی» به­علت نقش و اهمیتی که در رشد و توسعه سازمان­ها – و بعضاً جوامع بشری- دارند، با ارزش‌ترین عامل تولید و مهمترین سرمایه هر سازمان محسوب می­شوند. به عبارت دیگر، در عصر جدید به « انسان» در مدیریت به عنوان «سرمایه‌ای بی‌پایان[۱]» می‌نگرند زیرا مدیران سازمان­ها به خوبی دریافته­اند که کاهش سرمایه بالنده انسانی منجر به کاهش بهره‌وری و تولید می‌شود. از این روی باید گفت، سرمایه انسانی،‌ به عنوان یک منبع استراتژیک و زاینده اصلی مزیت رقابتی و ایجاد کننده قابلیت‌های اساسی هر سازمان می­باشند. بنابراین یکی از عمده‌ترین برنامه‌ریزی‌های سازمانی، برنامه‌ریزی منابع­انسانی[۲] است. مقوله‌ای که به قول جیمز واکر[۳] در سال‌های اخیر به عنوان ابزاری است که به طور مستقیم اهداف و استراتژی‌های سازمانی را به اهداف و برنامه‌های منابع انسانی مورد نظر متصل می‌سازد.

در حقیقت؛ روند تغییرات و دگر‌گونی‌های تکنولوژیک، اجتماعی و اقتصادی در محیط داخلی و خارجی سازمان‌ها موجب نگرش جدید علم مدیریت به مقوله برنامه­ریزی منابع انسانی شده­است. امری که غفلت از آن می‌تواند پیامدهای جبران ناپذیری را برای سازمان­ها به همراه داشته باشد. و حیات مستمر آن را در محیط پرتلاطم امروزی دچاره مخاطره نماید.(یار احمدی،۱۳۸۴،ص۳)

دانشمندان علم مدیریت بر این باورند که تغییر و تحول در نیروی انسانی، ریشه تمام موفقیت­های سازمان­ها است. بدیهی است اگر در مدیریت منابع­انسانی تغییری حاصل نشود، سازمان محکوم به فنای است. پس برنامه‌ریزی در راستای توسعه منابع انسانی و طراحی برنامه‌های کارآمد نمودن منابع­انسانی، یکی از راهکارهای اساسی رسیدن به توسعه پایدار وجهانی­سازی است که مدیران منابع­انسانی در آن نقش بسزایی دارند (طالبیان،۱۳۸۶).

[/stextbox]

پروپوزال های مدیریتیسفارش پروپوزال

 

153 بازدید