پرسشنامه استرس شغلی فیلیپ ال رایس

امتیاز 4.50 ( 8 رای )

هدف پرسشنامه: ارزیابی استرس شغلی افراد در سازمان

فرمت: Word

?تعداد سوال: ۵۷ سوال و ۳ مولفه

شیوه نمره گذاری: دارد

پایایی و روایی: دارد

منبع: دارد

 

[stextbox id=”grey” caption=”توضیحات” collapsing=”true” mode=”js” direction=”rtl” shadow=”false”]

توضیحات پرسشنامه استرس شغلی فیلیپ ال رایس

پرسشنامه استرس شغلی فیلیپ ال رایس (۱۹۹۲) دارای ۵۷ ماده است که اطلاعاتی در مورد استرس شغلی به ما می‌دهد. این پرسشنامه توسط حاتمی (۱۳۷۷) ترجمه و هنجاریابی شده است.

این پرسشنامه شامل سه خرده مقیاس روابط بین‌ فردی، وضعیت جسمانی (شرایط فیزیکی) و علایق شغلی (علاقه مندی به کار) می‌باشد. جملات اولیه پرسشنامه، برای سنجش مشکلات موجود در روابط بین فردی و رضایت یا عدم رضایت شغلی تدوین شده است. پس از آن به وضعیت‌های جسمانی که موجب خستگی روزمره فرد می‌شوند پرداخته شده است، و سومین قسمت پرسشنامه نیز به علایق شغلی اختصاص داده شده است.

بین وضعیت اجتماعی اقتصادی و بروز بیماری های قلبی عروقی و بیماری های قلبی عروقی ارتباط معکوس وجود دارد. استرس شغلی روان شناختی بر این فرض است که می تواند تأثیر وضعیت اجتماعی و اقتصادی بر بهداشت را تغییر دهد. یک مطالعه آینده نگر نشان داد که زنان با توجه به شرایط استرس شغلی نسبته به مردان در همین شرایط بیشتر تحت تاثیر فشار بیشتری می باشند.
 
با توجه به مطالعات اخیر، استرس شغلی مربوط به ۵۰ تا ۶۰ درصد از تمام روزهای از دست رفته است. اکثر محققان بر این باورند که عوامل کار در محیط کار می توانند باعث ایجاد استرس مربوط به کار شوند. این عوامل به خطرات فیزیکی و روانی اجتماعی تقسیم می شوند. قرار گرفتن در معرض خطرات فیزیکی در محل کار می تواند با اضطراب همراه باشد که به نوبه خود موجب تحریک استرس مربوط به کار می شود. خطرات روانشناختی شامل عوامل مرتبط با طراحی، سازماندهی و مدیریت کار، همراه با ساختار اجتماعی محل کار است که می تواند تاثیر منفی روی افراد داشته باشد. استرس های مرتبط با کار معمولا در فرد به عنوان نتایج فیزیکی، عملکرد، رضایت شغلی و تعهد سازمانی می باشد.

پرسشنامه استرس شغلی فیلیپ ال رایس

علل شایع استرس در محل کار

_ ترس از افتادن
_
اضافه کاری بیش از حد به دلیل کاهش کارکنان
_ فشار برای انجام به منظور برآورده شدن انتظارات اما بدون افزایش در رضایت شغلی
_ فشار برای کار در سطوح بهینه – تمام وقت
_ عدم کنترل بر نحوه عملکرد شما

[/stextbox]

[maxbutton id=”5″ ] [maxbutton id=”4″ ] [maxbutton id=”3″ ] [maxbutton id=”6″ ]

پشتیبانی مدیر123

190 بازدید