پاورپوینت بررسی تاثیر نفوذ فرهنگی بر سبک زندگی جوانان

عنوان پاورپوینت: بررسی تاثیر نفوذ فرهنگی بر سبک زندگی جوانان

تعداد اسلاید: ۲۲ اسلاید

فرمت: powerpoint و pdf

 

[stextbox id=”grey” caption=”قسمتی از مطالب پاورپوینت” collapsing=”true” mode=”js” direction=”rtl” shadow=”false”]

پاورپوینت تهاجم و نفوذ فرهنگی

تهاجم فرهنگی به معنی انتقال معانی میان نظام‌های فرهنگی بدون رضایت دوطرفه است. به عبارت دیگر، اگر یک نظام فرهنگی، ارزش‌های خود را با استفاده از قدرت و سیاست خود بر نظام دیگری تحمیل کند، تهاجم فرهنگی صورت می‌گیرد. برخلاف مبادله فرهنگی که در آن نظام‌ های توسعه یافته و تغییرات را بر اساس ضابطه انجام می دهند. در تهاجم فرهنگی، ارزش‌های اصلی و اصول کلی هر نظام مورد تردید قرار می ‌گیرد و به مرور زمان نظام‌های ارزشی و فرهنگی و سیاسی از بین می‌روند و در واقع این تغییر ابتدا با سکولار کردن حکومت ها و دولت ها جلو آمده و قدم بعدی آن لائیک کردن ملت ها است. مهم ترین ابزار و تأثیرگذار ترین این ابزار «جوسازی» و دادن وعده های موهوم و خیالی است و در یک کلام جنگ رسانه ای و پروپاگاندای یک طرفه رسانه ای است. این تهاجم که بعد از طی این مراحل به نفوذ تبدیل می شود و اصول ملت را تغییر می دهد، سرانجام باعث استحاله و تغییر حکومت ها است (خراسانی، ۱۳۸۷).

نفوذ فرهنگی در صدر اسلام

در زمان پیامبر مکرم اسلام و خلفای راشدین که بیشترین فتح و فتوحات انجام می شد به مرور با این فتوحات فرهنگ و آداب سرزمین های مختلف به سرزمین های اسلامی نفوذ کرده و از آن جا که مردم و عوام قدرت تجزیه و تحلیل این فرهنگ و سیاست های جدید و نو ظهور را نداشتند به راحتی این تهاجم برای برخی تبدیل به نفوذ شد. علاوه بر این شروع عصر نهضت ترجمه که زاده امویان بود مزید بر علت شد و تهاجم را به وضع بحرانی تبدیل کرد و اوج این بحران در عصر امام باقر(ع) و امام صادق(ع) بود و می توان این عصر را عصر تهاجم فرهنگی نامید.

حمایت بی چون و چرای امویان از سردمداران فرهنگ های دیگر و به کاخ کشاندن آنان و اجازه دادن به تدریس و آموزش و حتی دادن مجوز ورود به مسجد به آنان، عاملی مهم در برداشت های نادرست و غلط مردم شد. مردم با توجه به گرایش نخبگان سیاسی جامعه که به عنوان خلیفه رسول الله (ص) فعالیت می کردند بر این باور شدند که فرهنگ های دیگر دارای برتری های ذاتی هستند و آن چه که می تواند تمدنی را ایجاد کند روش تمدنی دیگر فرهنگ ها به ویژه فرهنگ های کسرایی و قیصر است.

[/stextbox]

[maxbutton id=”5″ ] [maxbutton id=”4″ ] [maxbutton id=”3″ ] [maxbutton id=”6″ ]

سفارش پروپوزالپشتیبانی: 09120323225

133 بازدید