مقاله متنی SMEs چیست؟

SMEs چیست؟

SMEs مخفف عبارت Small& Medium Enterprises است و در برگیرنده کلیه بنگاهای کوچک و متوسط اعم از بنگاههای صنعتی، خدماتی، بازرگانی و کشاورزی می باشد. SMEs معمولاً با توجه به عواملی تعداد نیروی انسانی شاغل در آنها ی یا میزان سرمایه در گردش، به بنگاههای micro، Small، Medium تقسیم می شوند. این بنگاهها به علت ویژگیهای خاص خود دارای کارکردهای منحصر به فردی هستند، از جمله:

۱- اشغالزایی
۲- توزیع ثروت در جامعه
۳- توسعه مناطق حاشیه ای
۴- تامین تولیدات مورد نیاز کشورها
۵- تربیت نیروی انسانی مورد نیاز صنایع و بنگاههای بزرگ و….

معمولاً شرکت ها و بنگاههای کوچک و متوسط از سه ویژگی کیفی برخوردارند:
۱ – وحدت مالکیت و مدیریت؛
۲ – مالکیت فردی و خانوادگی؛
۳ – استقلال از سایر بنگاهها.

امروزه موسسات کوچک و متوسط علاوه بر کارکردهای پیشین خود، کانون اصلی توسعه فناوری و تأمین نیازهای پیچیده و پیشرفته کشورها به حساب می آیند و حمایتهای گسترده ای توسط مؤسسات دولتی و عمومی از آنها به عمل می آید.

از مشخصه های بنگاه های کوچک و متوسط این است که محرک اصلی تحقق کارآفرینی هستند، کارکنانشان از انگیزه بالایی برخوردارند و فعالیت ها و ابتکار عمل افراد در این بنگاهها سریعاً به نتیجه می رسد.

بنگاههای کوچک و متوسط سهم بسزایی در تبدیل اقتصاد به اقتصادی رقابتی، پویا، مبتنی بر دانش و نیز توانایی رشد مداوم، ایجاد شغل و تحکیم انسجام اجتماعی دارند.

اقتصادهای پیشرفته و در حال توسعه هردو شاهد فرایند تغییرات ساختاری هستند که طی آن نقش اقتصادی و اجتماعی بنگاههای کوچک و متوسط متحول شده و این دسته از شرکتها با چالشهای جدیدی در زمینه توسعه و رشد خود مواجهند.

در آلمان اتاق بازرگانی و صنعت متقبل ارائه آموزشهای مهارتی به بنگاههای کوچک و متوسط می شود. اما در کنار این نهادها بسیاری از شرکتهای مشاوره ای نیز فعالیت می کنند.

عمده ترین دلایل تاسیس بنگاههای کوچک و متوسط عبارتند از؛ امکانات توسعه فردی، استقلال، خصوصی سازی مجتمع های صنعتی بزرگ و نیاز آنها به افزایش بهره وری.

موفقیت شرکتهای کوچک و متوسط به این بستگی دارد که بتوانند خلاء های موجود در بازار را پر کنند، مشتری گرا باشند، به مدیریت کیفی اهمیت دهند، سازماندهی کاری مناسب داشته باشند، نیروی کار ماهر به کار گیرند و حضور اینترنتی داشته باشند.

 

235 بازدید