مقاله متنی بررسی ادبیات و تعاریف مدیریت منابع انسانی الکترونیک

بررسی ادبیات و تعاریف مدیریت منابع انسانی الکترونیک

در سال ۱۹۹۰، بخش پرسنل به مدیریت منابع انسانی تغییر نام داد. نقش منابع انسانی نیز به صورت خودکار به نقشی فراتر از حقوق و دستمزد و مزایای معاملات از طریق سیستم اطلاعاتی منابع انسانی(HRIS) تغییر کرد. از آنجا که سیستم اطلاعاتی منابع انسانی در انجام وظایف خود شکست خورده بود این موضوع منجر به ایجاد فشار در بازگشت سرمایه منابع انسانی شد در حالیکه نقش سیستم اطلاعاتی منابع انسانی بهره وری عملیاتی، کاهش هزینه ها و کنترل بود. بعد از سال ۱۹۹۰، پیشرفت های فناوری و ظهور منابع انسانی استراتژیک، حرکت به سمت جهانی شدن و پیشرفت های تکنولوژیک (خدمات بر مبنای اینترنت) و رقابت پویا، روند اقتصادی بیشتر سازمان ها را تحت تاثیر قرار داد. در نتیجه فرآیند منابع انسانی در مواردی مانند تعداد کارمندان، کاهش لایه های مدیریتی، کاهش بوروکراسی، تیم های کاری مستقل و برون سپاری، باز طراحی شد( کاواناگ تیت ۲۰۰۸).

مدیریت منابع انسانی الکترونیک شکل توسعه یافته از مدیریت منابع انسانی با کمک گرفتن از ابزار تکنولوژیکی در یک مسیر سریع و دقیق است. داتی در سال ۲۰۱۰ اعلام کرد که سیستم های متعددی از منابع انسانی، حقوق و دستمزد، مدیریت آموزشی، بازخورد ۳۶۰ درجه، تست روانشناسی، نرم افزار های کاربردی در منابع انسانی وجود دارد که تقریبا تمام این نرم افزار ها در بازار امروزی اساس منابع انسانی را تشکیل می دهد. از طرف دیگر” مدیریت منابع انسانی الکترونیک می تواند بوسیله دموکراسی سازمانی در سازمان هایی که بر مبنای دموکراسی برای دستیابی به اهداف و تاثیر مثبت بر جامعه طراحی شده اند پیاده سازی شود(ساچی داناند و کولکارنی ۲۰۱۲). همچنین او نتیجه گرفت که در دموکراسی سازمانی بسیاری از کارفرمایان و کارمندان در تصمیم گیری به یک اندازه مشارکت خواهند کرد( یحیی و عبدالله رشید ۲۰۱۳).

به منظور درک بهتر مدیریت منابع انسانی الکترونیک ابتدا شما باید معنی آن را بفهمید چون این یک موضوع جدید در جهان است و به راحتی قابل درک است که برداشت های غلطی نیز می تواند در مورد آن رخ دهد. از این قبیل سو تعبیرها می تواند به در نظر گرفتن مدیریت منابع انسانی الکترونیک به جای سیستم اطلاعات منابع انسانی (HRIS) اشاره کرد. تفاوت اصلی بین آنها این است که سیستم اطلاعاتی منابع انسانی یک دپارتمان در خود منابع انسانی است در عوض مدیریت منابع انسانی الکترونیک کل کارکنان را پوشش می دهد. بنابراین مدیریت منابع انسانی الکترونیک یک سیستم اطلاعاتی منابع انسانی باز را برای همه کارمندان سازمان در نظر می گیرد (آنتونی جو راجا، بالاسو برامانین ۲۰۱۱). برای اینکه سو تعبیر رخ ندهد ما برخی تعاریف را از این مفهوم ارائه می کنیم (توتولیسی و لوکاس ۲۰۱۲).

مردم معانی متفاوتی را از اصطلاح مدیریت منابع انسانی الکترونیک برداشت کرده اند. اصطلاح مدیریت منابع انسانی الکترونیک به سال ۱۹۹۰ بر می گردد زمانی که این واژه به منظور تکمیل معاملات مدیریت منابع انسانی بوسیله اینترنت و اینترانت استفاده شد (لِنیک هال و موریتز ۲۰۰۳). این واژه همچنین به پردازش و انتقال اطلاعات دیجیتالی استفاده شده در مدیریت منابع انسانی شامل متن، صدا، تصویر، از یک کامپیوتر یا وسیله الکترونیکی به وسیله دیگر اشاره دارد و قادر است تا نیازمندی های مدیریت منابع انسانی امروزی را پاسخ دهد. به طور معمول، اصطلاح مدیریت منابع انسانی به منظور توصیف نقش تکنولوژی در توانمند سازی و تحول فعالیت های منابع انسانی استفاده می شود.

به جای اینکه یک تیم پرسنلی متمرکز هر روز وظایفی مانند تصویب افزایش پرداخت ها، آموزش و چک کردن استحقاقی مرخصی ها را انجام دهد، این می تواند بوسیله خود کارمندان و یا مدیرانشان انجام شود (شیلپا و گُلپا ۲۰۱۰). با توجه به تعریف استرون مِیِر، مدیریت منابع انسانی الکترونیک عبارتست از: برنامه ریزی، اجرا و به کار گیری فناوری اطلاعات در شبکه با حمایت از حداقل دو نفر و یا جمعی از نقش آفرینان در انجام فعالیت های مشترک منابع انسانی است. علاوه بر این، اُلیواس-لویان، رامیرز و زاپاتا کانته در سال ۲۰۰۷ مدیریت منابع انسانی الکترونیک را به صورت، بکارگیری هر نوع تکنولوژی که مدیران و کارمندان را قادر می سازد که به صورت مستقیم به منابع انسانی و خدمات دیگر در محل کار به منظور برقراری ارتباط، ارزیابی عملکرد، گزارش دهی، مدیریت تیم، مدیریت دانش و آموزش برنامه های کاربردی اداری دسترسی داشته باشند تعریف کردند(اُلیواس-لویان و فلورکوفسکی ۲۰۰۹).

باندارُک و رول مدیریت منابع انسانی الکترونیک را به صورت چتری که تمام مکانیزم های ممکن را بین مدیریت منابع انسانی و فناوری اطلاعات را با هدف ارزش آفرینی در سازمان به منظور کسب اهداف مدیریت و کارمندان پوشش می دهد تعریف کردند (باندارُک و رول ۲۰۰۹). علاوه بر این، مدیریت منابع انسانی الکترونیک به شکل یک راه حل مبتنی بر وب است که موجب کسب مزیت استفاده از آخرین فناوری کاربردی مبتنی بر وب به منظور ارائه راه حل های مدیریت منابع انسانی واقعی می شود(شیلپا و گولپا ۲۰۱۰) و به لطف مدیریت منابع انسانی الکترونیک، فعالیت های منابع انسانی در حال حاضر نه فقط توسط متخصصان منابع انسانی آموزش دیده انجام می شود بلکه بیشتر و بیشتر بوسیله مدیران عملیاتی (مدیران خط) و همچنین از طریق برون سپاری نیز انجام می شود.

رول و همکاران در سال ۲۰۰۴، مدیریت منابع انسانی الکترونیک را به صورت یک مسیر روشن برای اجرای سیاست ها، شیوه ها و استراتژی ها در یک سازمان با استفاده کامل از کانال های مبتنی بر تکنولوژی وب تعریف کردند. هیچ تعریف مشترکی وجود ندارد ولی تعریف ارائه شده بوسیله استرون مایر و همچنین باندارُک و رول ۲۰۰۹ تعاریف جامع تر و گسترده تری در زمان انجام این پژوهش هستند و بیشتر بر بحث مدیریت منابع انسانی الکترونیک تمرکز می کنند.

113 بازدید