مقاله متنی: اجتماعات چه تاثیری بر ارزش ویژه نام تجاری می گذارند؟

مقاله متنی تاثیر اجتماع بر ارزش ویژه نام تجاری

تاثیر اجتماع بر ارزش ویژه نام تجاری

Community

  • یک جمعیت هدف دار با اهمیت در تجارت الکترونیکی
  • مجموعه ای از علایق مشترک افراد، ارتباطات در هم تنیده و متعهدانه، تعاملات مکرر، ‌سیستم و یک تجارت الکترونیک هدفمند
  • یکی از وجوه تمایز بازاریابی الکترونیک و بازاریابی در محیط آفلاین
  • مجموعه ای از ارتباطات در هم تنیده که بر اساس دسته ای ازعلایق و سلایق مشترک شکل می گیرد
  • مجموعه ای از تکرار تعاملات برای بر آورده کردن نیاز های فردی و اجتماعی که راهی به جز اجتماع ندارند
  • یک دورهمی مفید برای اهداف مشترک با تعاملی چند سویه که افراد را به هم مرتبط می سازد
  • ارتباطات دست جمعی متشکل از گروه های هم فکر و گاها متضاد
  • محلی برای طرح نیاز ها،‌بهره ها،‌برخورداری ها،‌کار ها و فعالیت هایی که ماهیت اجتماعی دارند
  • فضایی برای تقسیم کار ها، نیاز ها و رفع نیاز ها
  • محیطی برای پرورش‌ ایده ها، خلق و خوها و اندیشه ها
  • جامعه ای از افراد فعال برای خلق آرمان ها،‌عقیده ها و ادغام ایدئولوژی ها
  • مجموعه ای از افراد، فرایند ها،‌فرهنگ ها و تکنولوژی ها

تعریف دیگر از Community

شاید هزاران تعریف دیگر از Community وجود داشته باشد. اما آنچه اهمیت دارد این است که کسب و کار ها نیاز دارند تا برای افرادی با سلایق،‌علایق، ایده ها، خلق و خو ها و تفکر ها، فرهنگ ها و سطوح فرهنگی مختلف در اجتماعات بزرگ و کسترده فعالیت کرده و یک برندینگ ارائه کنند تا از کسب و کار های موفق بشمار آیند. لذا درتجارت الکترونیک به جامعه ای از افراد نیاز است که اولا ما را بشناسنند و ثانیا علایق مشترکشان باعث تکرار ارتباطات و تعاملات آنها شوند، ثالثا بتوانند مشکلات خود و حتی کسب و کار ما را حل می کند.

مثال:

_ ممکن است افرادی باشند که بسطحی از بلوغ در کسب و کار مربوطه رسیده اند که نیاز جدیدی دارند:

ارتباط مشتریان با کسب و کار و ارائه نیاز هایی که ممکن است شرکت به آنها نپرداخته باشد بسیار ارزشمند است و این ارتباطات اگر چه ممکن است در محیط آفلاین هم قابل انجام باشد اما در محیط آنلاین زمان و و آزادی کاربران بیشتر خواهد بود و همین امر باعث می شود که کاربران با صمیمیتی که در ارتباطات مجازی خود با شرکت دارند نظرات و پیشنهادات خود را به بهترین نحو و در هر زمانی که خود راحت تر هستند به شرکت انتقال دهند و شرکت هم به راحتی می تواند بشترین درخواست ها را مشاهده و به آنها پاسخ دهد.

این صمیمیت و این ارتباط و دریافت ایده های جدید مشتریان برای نام تجاری ما بسیار مفید است و حتی می تواند باعث رشد و ارتقاء شرکت در مقابل رقبای تجاری باشد. بسیار دیده شده که ایده های جدید مشتریان شرکت هایی را با ارائه یک محصول جدید مطرح کرده که تا قبل از آن هیچ وقت دیده نشده بودند. ارائه خودرو هایی با تغییرات جزئی، ارائه خدمات نوین بانکی یا بیمه ای، ارائه خدمات گارانتی،‌ارائه خدمات جدیدی در هاستینگ و سیستم های مدیریت محتوا و غیره.

ممکن است افراد توانایی داشته باشند که به نیاز سایرین پاسخ می دهند:

این افراد تاثیر بسزایی در بازخورد مفید و پشتیبانی بهتر محصولات و خدمات شرکت خواهند داشت و با انتقال تجربه خود به مشتریان جدید حرکت بسیار موثری در جلب رضایت مشتریان جدید انجام می دهند.چرا که ممکن است محصولات و کالاها و خدماتی که توسط شرکت ارائه شده اند گاها توسط پشتیبانان شرکت به کار گرفته نشده باشند و مشکلاتی داشته باشند که کاربران فعال بیشتر آنها را مشاهده کرده باشند. لذا انتقال تجربه کاربران حرفه ای تر به کاربران تازه کار می تواند بسیار مفید باشد و بالعکس نبودن این تجارب و وجود سوالات بدون پاسخ برای مشتریان میتواند نام تجاری ما را در معرض خطر قرار دهد.

شاید ‌افرادی باشند که از کسب و کار ما نارضایتی دارند و ممکن است با طرح آن بدون اطلاع ما، سابقه نام تجاری ما را خدشه دار نمایند.

اگر این بازخوردهای منفی فقط به اطلاع شرکت برسد که قابل حل و پیگیری تا رفع نارضایتی است،‌در غیر این صورت می تواند انجمن هایی را ایجاد کند که به نفع رقیبان تجاری باشد و نام تجاری ما را زیر سوال ببرد و حتی اگر در زمینه ای انحصار کالا یا خدماتی برای نام تجاری ما باشد باز هم صدای نارضایتی مشتریان آنقدر فراگیر شود که به گوش جهانیان برسد.

با ایجاد یک اجتماع آزاد و البته کنترل شده و هدفمند می توانیم علاوه بر ارائه خدمات به کاربران و جلب رضایت آنان، از مشتریان عادی و مشتریان وفادار، اعضای فعال،مبلغان و حتی بازدید کنندگان، استفاده کرده و تبلیغات بسیار گسترده ای بصورت مثبت و کاملا رایگان داشته باشیم، ایده های جدید دریافت کنیم، نظرات، انتقادات و پیشنهادات را در اختیار داشته باشیم و از حرف های نامربوط و گاها مربوط به مشکلات کسب و کارمان مطع باشیم و آنها را سامان دهی کنیم.

ممکن است سوالاتی برای کاربران و مشتریان جدید ما مطرح گردد که بارها مشتریان با سابقه تر با آن برخورد کرده باشند، ایجاد یک اجتماع این چنینی می تواند تاثیر بسزایی در جلب رضایت مشتریان ما داشته باشد. از  آنجا که ارتباط قبل، حین و بعد از خرید برای مدیران کسب و کار مهم است. لذا داشتن یک محیط اجتماعی جهت برقراری ارتباطات هدفمند بسیار موثر خواهد بود. این تاثیر نه تنها برای تبلیغات و فروش و افزایش سود شرکت بلکه برای تصویر سازی هرچه بهتر نام تجاری شرکت و محصولات یا خدمات ارائه شده شرکت مفید خواهند بود.

عضویت و توانمندی تقسیم بندی و دسته بندی موضوعی

عضویت و توانمندی تقسیم بندی و دسته بندی موضوعی، اعتماد اعضا از ویژگی های مهم اجتماعات محسوب می شوند. اگر به وب سایت برند های برتر توجه کنیم متوجه خواهیم شد که این شرکت ها با زیرکی خاصی کاربران را ابتدا عضو و سپس با ارائه خدمات ویژه معتاد به سایت خود می کنند و پس از عضویت و تبدیل کاربر به یک عضو فعال شبکه اجتماعی خود سعی در دسته بندی مناسب کاربران وگروه بندی مناسب آنان دارند. این شبکه ها در جهت اعتماد سازی و انتقال تصورات مثبت به ذهن کاربران نیز استفاده می شوند و اعضای این شبکه ها با شنیدن برندهای مربوطه ناخودآگاه متوجه ویژگی های مثبت محصولات و خدمات این شرکت می شوند.

تشکیل اجتماع برای کسب و کار ها بسیار مفید هستند، اما چرا؟

تولیدکنندگان کالاها و خدمات همیشه به دنبال این هستند که برای خود یک برند ایجاد کرده و محصولات خود را تحت آن عرضه کنند

برندینگ گام های متعددی دارد

کارها و نقش ها در اجتماعات آنلاین وظیفه نیست، انتخابی و داوطلبانه است،‌هیچ سلسله مراتب و هیچ اجباری وجود ندارد.

کار Community توانایی انتقال تجربه،‌ احساسات،‌ افکار، ایده ها، عقاید، رفتار ها،‌خلق و خو ها و . . را برای  مشتریان،‌مدیران و صاحبان کسب و کار خواهد داشت.

امروزه بازاریابی از طریق کاربر به کاربر توجه مدیران شرکت ها را به خود جلب کرده است، انتقال نقل قول ها و تعریف های مثبت از کالاها و خدمات شرکت ها ارزش و قیمت فراوانی برای صاحبان سرمایه دارد. بسیاری از تجارت ها در حال کم کردن بودجه تبلیغات سنتی خود و اختصاص آن به عضویت بیشتر مشتریان فعلی خود در اجتماعات مجازی هستند به این امید که آنها از طریق دهان به دهان، خدمات آنها را تبلیغ کنند.

رضایت مشتری، رفع نیاز ها، ارتباطات صمیمی چیزهایی هستند که فقط در اجتماعات منتشر و اطلاع رسانی می شوند، اگر شرکتی با تبلیغات میلیارد دلاری هر روز به همگان اعلام کند که مشتریان ما از ما راضی هستند و نیاز های آنها بسرعت پاسخ داده می شوند و بهترین خدمات و بهترین محصولات با بهترین کیفیت به مشتریان ما ارائه می شود، آنقدر تاثیر ندارد که مشتریان خود مبلغان کیفیت خدمات و محصولات این شرکت ها باشند، در واقع برندی که توسط استفاده کنندگان تبلیغ شود همیشه بهتر از برندی است که هزینه های هنگفت برای اجبار بهترین بودن را دارد.

چرا که استفاده کنندگان و خریداران فقط مردم هستند و آنها باید کیفیت و رضایتمندی را به هم اعلام نمایند و فریاد شرکت ها هر قدر هم که برای کیفیت واقعی باشد به گوش کسی نخواهد رسید. درواقع رضایت مشتری را خود مشتری باید سینه به سینه به مشتریان دیگر منتقل کند.

در این خصوص رضایت مندی مشتری می توان به این ضرب المثل بامعنا هم اشاره کرد:

مشک آن است که خود ببوید . نه آنکه عطار بگوید.

اجتماعات

  • به این دلیل تعدادشان زیاد شده است که شانس گرفتن ارزش بیشتر برای مشتریان و داشتن حیات بیشتر برای صاحبان کسب و کار را بیشتر می کنند.
  • نیاز مندی های متفاوتی را مرتفع می کنند.
  • پایه و اساس اجتماعات آنلاین علایق مشترکند
    • اجتماعات اطلاعات محور ( اجتماعی که علاقه به خرید و فروش اجناس قدیمی دارند )
    • اجتماعات فعالیت محور
    • اجتماعات اشتراک محور

منبع: modir123.com

 

125 بازدید