مقاله متنی مدیریت استراتژیک: شناسایی خط‌مشی‌های رقبا

مقاله متتنی مدیریت استراتژیک: شناسایی خط‌مشی‌های رقبا

شناسایی خط‌مشی‌های رقبا

هرچه خط‌مشی یک مؤسسه به خط‌مشی مؤسسه دیگر شبیه‌تر باشد، رقابت بین آن‌ها فشرده‌تر است. در اکثر صنایع، رقبا را می‌توان بر اساس خط‌مشی‌های مختلفی که تعقیب می‌کنند به گروه‌های خاصی دسته‌بندی کرد. یک گروه استراتژیک، شامل گروهی از مؤسسات است که در یک صنعت قراردارند و ازیک خط‌مشی یا خط‌ مشی مشابهی تبعیت می‌کنند. برای مثال، شرکت جنرال الکتریک و ویرل‌پول و سیرز در صنعت لوازم خانگی اصلی، متعلق به یک گروه استراتژیک‌اند.

هر کدام از این شرکت‌ها تولیدکننده طیف نسبتاً متنوعی از لوازم خانگی با قیمت‌هایی‌نسبتاً مناسب و خدمات پس از فروش خوب هستند و در نقطه‌ی مقابل شرکت‌های می‌تاگ و کیچن اِید به گروه استراتژیک دیگری تعلق دارند. زیرا این دو شرکت تولیدکننده تعداد معدودی لوازم خانگی‌اند امّا با کیفیت بسیار خوب و با خدمات پس از فروش بسیار عالی و قیمتی نسبتاً بالا.

تعریف گروه‌های استراتژیک، به کسب آگاهی‌های پر اهمیتی منجر می‌شود. مثلاً وقتی شرکتی وارد یک گروه استراتژیک می‌شود اعضای این گروه، رقبای اصلی آن شرکت خواهند بود. مثلاً وقتی شرکتی وارد گروه شرکت‌های جنرال الکتریک، ویرل‌پول و سیرز می‌شود، فقط وقتی می‌تواند موفق شود که نسبت به رقبای بزرگ‌تر خود واجد بعضی مزایای استراتژیک باشد.

اگرچه در داخل گروه استراتژیک، رقابت در سطح بالایی است، امّا بین گروه‌ها نیز هم‌چشمی و رقابت وجود دارد. اوّلاً ممکن است بعضی از گروه‌های استراتژیک در قسمت‌هایی از بازار روی به مشتریان مشترکی آورند. مثلاً تمام تولیدکنندگان اصلی لوازم خانگی بدون در نظر گرفتن خط‌مشی‌ها به دنبال سازندگان آپارتمان‌ها و منازل مسکونی هستند. ثانیاً مشتریان نیز ممکن است بین کالاهایی که گروه‌های مختلف استراتژیک عرضه می‌کنند، تفاوتی قائل نشوند.

مثلاً ممکن است مشتریان بین محصولات شرکت ویرپول و می‌تاگ تفاوت زیادی قائل نباشند و سرانجام، این احتمال نیز وجود دارد که اعضای یک گروه استراتژیک دامنه فعالیت خود را به قسمت‌های جدید بازار توسعه دهند.

دریافت پرسشنامه 5 نیروی رقابتی پورتردریافت پرسشنامه ۵ نیروی رقابتی پورتر
دریافت پرسشنامه 5 نیروی رقابتی پورتر
دریافت پروپوزال تدوین استراتژی مدل پورتر

ادبیات موضوعی تدوین استراتژی در محیط رقابتی صنعت بر مبنای مدل پنج نیروی مایکل پورتر

منبع: Modir123.com

181 بازدید