مقاله متنی ویژگی های سیستم های پرداخت

ویژگی های سیستم های پرداخت

عوامل متعددی در موفقیت یا عدم موفقیت سیستم های پرداخت نقش دارند اما تمامی آنها به دلیل ماهیت فنی سیستم های پرداخت نیست. همانطور که قبلاً ذکر شد، مقبولیت سیستم مورد نظر کاربر به بسیاری از موضوعات بستگی دارد برای مثال می توان به نحوه انتخاب مشتری، اولویت ها، تبلیغات، شرایط بازار و …اشاره نمود. بنابراین موضوعات مختلفی را می توان در تحقیقات و مطالعات مربوط به سیستم های پرداخت پیدا نمود برای مثال: Longdon and et al (2000) ، Lynch & Lundquist (1996) ، Wayner(1997) ، Medvinsky & Neuman در کتاب خود به امنیت، قابلیت اتکا[۱]، قابلیت تبدیل[۲]، کارایی، ردگیری و …اشاره نموده اند.

البته ذکر این نکته مهم است که تمامی افراد اکثراً مسائل تکنیکی سیستم های پرداخت الکترونیک را مدنظر قرار داده اند. در این مطالعه مواردی در نظر گرفته شده اند که از لحاظ کاربر مهم بوده و با کاربران مرتبط است. ویژگی هایی که در این مطالعه به آن اشاره می شود برای ارزیابی سیستم های پرداخت مورد استفاده قرار می گیرند:

_ گمنامی[۳]: این ویژگی بیانگر خواسته های کاربر مبنی بر حفظ اطلاعات شخصی و خصوصی و هویت وی می باشد.

_ قابلیت کاربرد[۴]: ارزش افزوده مکانیزم های پرداخت به میزان مفید بودن این سیستم ها در خرید بستگی دارد. قابلیت کاربرد (یا مقبولیت[۵]) که در بسیاری از مراجع از این واژه استفاده نموده اند در سیستم پرداخت تا انجا تعریف مشخصی دارد که در زمان فروش آن لاین برای عمل پرداخت مناسب باشد.

_ تایید[۶]: در ادبیات شیوه تایید به معنای نحوه کنترل اعتبار معامله می باشد. شیوه تایید به دو صورت آن لاین و غیر آن لاین صورت می گیرد. تایید غیر آن لاین به این معناست که کاربران در زمانیکه به شبکه وصل نمی باشند می توانند بدون حضور طرف سوم (واسطه انجام معامله) پول مورد نظر را مبادله نمایند.

_ قابلیت تبدیل[۷]: کاربران در حالت طبیعی از مکانیزمی استفاده می نمایند که در زمان پرداخت بتوانند جوابگوی نیاز آنها باشد.

_ کارایی[۸]: سیستمی که از کارایی لازم برخوردار باشد باید توانایی پردازش پرداخت های اندک و خرد را داشته باشد، بدون آنکه عملکرد آن متحمل کاستی و هزینه گردد (Maxemchuk and paul and Law,1994)

_ قابلیت تعامل[۹]: در صورتیکه سیستم پرداخت تنها به یک شرکت وابسته نباشد این سیستم، یک سیستم متعامل می باشد که به سایر بخش های ذینفع نیز اجازه و امکان اتصال را می دهد. با استفاده از استانداردهای باز و جامع برای پروتکلها و زیرساخت های انتقال داده می توان به این هدف رسید.

_ چند واحد پولی[۱۰]: در میان کشورهای مختلف، پرداخت های کارا و موثر، زمانی وجود خواهد داشت که سیستم های ممربوط به آن توانایی پردازش چندین واحد پولی را داشته باشند.

_ قابلیت اعتماد[۱۱]: به طور طبیعی کاربران و محیط تجاری سیستم هایی را می پذیرند که از قابلیت اتکا و اعتماد بالایی برخوردار باشد زیرا انجام خدمات و روال کاری واحدهای تجاری به دسترسی آسان و عملیات موفق زیرساخت های پرداخت بستگی دارد (Medvinsky and Neuman,1993,1995)

_ توانایی رشد[۱۲]: با توجه به افزایش استفاده تجاری از اینترنت، تقاضا برای استفاده از زیر ساخت های پرداخت نیز روبه افزایش است. زیرساخت های پرداخت باید از قابلیت رشد برخوردار بوده و کاربران و فروشگاه های جدید را در خود بپذیرد. (Medvinsky and Neuman,1993)

_ امنیت: یکی از مهمترین مواردی که در سیستم های پرداخته به کرات مورد بررسی قرار گرفته است، امنیت می باشد (Caum,1997)

_ قابلیت ردگیری[۱۳]: قابلیت ردگیری مشخص می نماید که چگونه می توان در یک جریان پرداخت الکترونیک و خرید آن لاین، گردش پول و منابع وجوه پرداخت شده را ردگیری نمود.

_ اطمینان[۱۴]: توجه به مواردی که در قسمت های قبل به آن اشاره شد و پیاده سازی آنها با شکل مناسب، به جلب اعتماد و اطمینان مطلوبی منجر خواهد شد (Wayner,2003)

_ قابلیت استفاده[۱۵]: پرداخت آن لاین مساله پیچیده و مبهم نبوده و معمولاً به شیوه ای آسان و قابل اجرا صورت می گیرد (Guttrnann,2003,p.89) الزاماتی که در مورد سیستم پرداخت الکترونیک مورد بحث قرار گرفت برای استفاده از آن می باشد (Lynch & Lundquist,1996).

 

[۱]. Reliability
[۲]. Convertibility
[۳]. Anonymity, Privacy
[۴]. Applicability
[۵]. Acceptability
[۶]. Authorization
[۷]. Convertibility
[۸]. Efficiency
[۹]. Interoperability
[۱۰]. Multi-Currency
[۱۱]. Reliability
[۱۲]. Scalability
[۱۳]. Traceability and Linkability
[۱۴]. Trust
[۱۵]. Usability

 

155 بازدید