مقاله رایگان مدل های زنجیره تامین چابک

مقاله مدل های زنجیره تامین چابک

مدل های زنجیره تامین چابک

مدل شریفی و ژانگ (۱۹۹۹)

این دو محقق در مدلی نسبتا جامع و فراگیر عوامل موثر بر چابکی را به سه دسته تحت عنوان ۱) محرکهای چابکی ۲) توانمند سازهای چابکی ۳) قابلیت های چابکی تقسیم کرده است:

  • محرک های چابکی: محرکهای چابکی به مجموعه عواملی گفته می شود که خارج از ی سازمان بوده و سازمان قدرت چندانی برای کنترل آنها یا تأثیرگذاری بر آنها ندارد. این عوامل، کسب و کار شرکت را تحت تأثیر قرار می دهند و موجب بی نظمی و دگرگونی به سازمان می شوند. به عبارت دیگر محرکها، عامل اصلی نیاز به چابکی است
  • توانمند سازهای چابکی: دستیابی به چابکی سازمانی، مستلزم داشتن توانمند سازهایی است که آن سیستم را جهت تحقق این مهم یاری می کنند.
  • قابلیت های چابکی: قابلیت های چابکی از فراهم کننده های چابکی بدست می آیند. فراهم کننده های چابکی از نظر این دو محقق شامل چهار حوزه: سازمان، فن آوری، منابع انسانی و نوآوری است. به اعتقاد “شریفی و ژانگ ” چابکی بدون یکپارچگی و انسجام مناسب بین این چهار بخش، تحقق نمی یابد. این محققین چهار خصوصیت عمومی را برای قابلیت های چابکی یک سازمان در نظر گرفته اند که عبارتند از پاسخگویی، شایستگی، انعطاف پذیری و سرعت (کارووسکی و همکاران، ۲۰۰۷).

مدل زنجیره تامین چابک لین و همکاران (۲۰۰۶)

لین و همکاران (۲۰۰۶) با بررسی ادبیات زنجیره تأمین چابک مدل مفهومی ارائه شده در شکل (۲-) را پیشنهاد نموده اند. در این مدل مفهومی به ابعاد و مؤلفهای چابکی زنجیره تأمین مانند محرکها، تواناییها، توانمندسازها و اهداف چابکی پرداخته شده است.

آنها، قابلیتهای چابکی زنجیره تامین را به چهار مولفه اصـلی پاسخگویی، شایستگی، انعطافپذیری و قابلیت سازگاری و سرعت، تقسیم میکنند و از طرفی به منظور دستیابی به این قابلیتها، یکپارچگی فرآیند، فناوری اطالعات، حساسیت به بازار و هماهنگی و ارتباطات را به عنوان توانمندسازهای چابکی معرفی می کنند. براساس این مدل، تغییر و دگرگونی محرک چابکی است. هر چند تغییر و تحول بحث تازه ای نیست، اما سریعتر از قبل رخ میدهد. آشفتگی و عدم اطمینان در محیط کسبوکار از عوامل عمده ناکامی زنجیره تأمین محسوب می شود. (آقایی و همکاران، ۱۳۹۳)

ادبیات موضوعی: زنجیره تامین لازج

منبع: Modir123.com

 

62 بازدید