مقاله رویداد پژوهی ادغام ریوتینتو و نورث ال­تی­دی

رویدادپژوهی ادغام ریوتینتو و نورث ال­تی­دی

در ۲۳ ژوئن ۲۰۰۰، ریوتینتو اعلام کرد که پیشنهادی نقدی برای سهام در دست سهامداران نورث ال­تی­دی به قیمت ۳.۸۰ دلار استرالیا به ازای هر سهم ارائه کرده است. علاوه بر این ریوتینتو اعلام کرد که این شرکت پیشتر ۱۴.۵% از سهام نورث ال­تی­دی را با همان قیمت خریداری کرده است. ارزش نورث ال­تی­دی در این معامله ۲.۸ میلیارد دلار تعیین شد که طبق اعلام مدیران نورث ال­ تی­دی قابل قبول نبوده است. نورث ال­تی­دی سهم عمده (۵۳%) را در دومین معدن سنگ آهن بزرگ (رابر ریور در استرالیای غربی) دارد. این بدان معنا است که ریوتینتو به واسطه ادغام تولید سنگ آهن خود را تقریباً دو برابر خواهد کرد و به دومین تولیدکننده بزرگ سنگ آهن در دنیا تبدیل می­شود.

مشتریان سنگ آهن در ژاپن در مورد تملک ریوتینتو بر نورث ال­تی­دی نگران بودند. کارخانجات فولاد ژاپن حتی تهدید کردند که در راستای جلوگیری از ادغام بین ریوتینتو و نورث ال­تی­دی قراردادهای خود با شرکت تابعه ریوتینتو (همرسلی آیرون) را تمدید نخواهند کرد. علاوه بر این، شرکت میتسویی اند کو (با سهم ۳۳ درصدی از راب ریور ایرون اسوشیتس) نیز با واگذاری نورث ال­تی­دی مخالفت کرد و نام ه­ای برای دولت استرالیای غربی نوشت و در آن نگرانی­های خود درباره پروژه آغازشده برای استخراج در منطقه آنجلای غربی را مطرح کرد. شرکت نیپون استیل یکی از تولیدکنندگان برتر فولاد در ژاپن که ۱۰.۵% سهام راب ریور را در اختیار دارد تهدید کرد که از حق وتوی خود در اتحادیه راب ریور آیرون استفاده می­کند. نگرانی اصلی کارخانجات فولاد ژاپن این بود که تولیدکنندگان اصلی استرالیا از سه شرکت به دو شرکت کاهش می­یابد و قدرت چانه­زنی آن­ها را در مذاکرات قیمتی آتی کاهش می ­دهد. در ۲۱ جولای سال ۲۰۰۰، شرکت آنگلو آمریکن پیشنهاد متقابل ۴.۲۰ دلار استرالیا در هر سهم را برای نورث ال­تی­دی ارائه کرد. مدیران نورث ال­تی­دی و مشتریان سنگ آهن در ژاپن از اعلام این پیشنهاد استقبال کردند. اما در ۳ آگوست ریوتینتو  پیشنهاد خود را به ۴.۷۵ دلار استرالیا در هر سهم افزایش داد و از آنجایی که شرکت آنگلو آمریکن در ۴ آگوست اعلام کرد که پیشنهاد متقابل ارائه نخواهد کرد معامله کم و بیش منعقد شده بود. در ۱۱ آگوست، ریوتینتو ۵۴.۲% از نورث ال­تی­دی را به دست آورد و یک هفته بعد ۹۱.۵% از سهام آن را در اختیار گرفت.

اطلاعات دقیق در این مورد از طریق سایت ماینینگ استرالیا (۲۰۰۵) و اخبار منتشرشده در وب­سایت ریوتینتو جمع ­آوری شده است (کرک، ۲۰۰۰؛ ریوتینتو، ۲۰۰۵).

 

132 بازدید