پرسشنامه سرمایه اجتماعی ناهاپیت و گوشال


در حال بارگذاری
تاریخ انتشار
نوع فایل
word
حجم فایل
220 KB
تعداد صفحات
5
تعداد بازدید
169 بازدید
۱۰,۰۰۰ تومان

پرسشنامه رسندیپ هدف پرسشنامه: بررسی میزان سرمایه اجتماعی در سازمان

فرمت: Word

?تعداد سوال: ۲۸ سوال و ۳ مولفه ساختاری، ارتباطی (مشتری) و شناختی می باشد.

شیوه نمره گذاری: دارد

پایایی و روایی: دارد

منبع: دارد

 

 

http://modir3-3.ir/images/porseshname-sarmaye-ejtemaei-modir123.com.gif

سرمایه اجتماعی

مجموعه ای از منابع حقیقی و بالقوه موجود و در دسترس که از شبکه ای از روابط توسط یک فرد یا یک واحد اجتماعی به دست می آیند. بوردیو در سال (۱۹۸۵) بیان کرد که سرمایه ی اجتماعی عبارت است از: منابع بر مبنای ارتباط، شبکه ها و عضویت گروه. پوتنام در سال ۱۹۹۳ بیان کرد که سرمایه ی اجتماعی از مشارکت مدنی به دست می آید که اعتماد را ایجاد کرده و دانش و هنجارهای مشترک را تشویق و ترغیب می کند (سوزبیلیر، ۲۰۱۸).

برخی از جامعه شناسان، سرمایه اجتماعی را شامل شبکه های اجتماعی و ارتباطات می دانند که می تواند با به اشتراک گذاشتن اطلاعات میان افراد جامعه یا سازمان، حس اعتماد و مشارکت و همکاری را میان آنها به وجود آورد (خسروی، ۲۰۱۴). با استفاده از سرمایه اجتماعی می توان دریافت که چرا سازمان یا مجموعه ای در مسیر پیشرفت قرار می گیرد. لذا سرمایه اجتماعی را می توان در کنار سرمایه های اقتصادی و انسانی، بخشی از ثروت ملی به حساب آورد که بستر مناسبی برای نیل به موفقیت قلمداد می شود (سیگلار، ۲۰۱۴).

توضیحات پرسشنامه سرمایه اجتماعی ناهاپیت و گوشال

پرسشنامه سرمایه اجتماعی ناهاپیت و گوشال (۱۹۹۸) دارای ۳ بعد ساختاری، ارتباطی و شناختی می­باشد که هفت خرده مقیاس شبکه­ ها، اعتماد، همکاری، فهم متقابل، روابط، ارزش­ ها، تعهد را مورد بررسی قرار می­ دهد و در ۲۸ گویه تنظیم شده و بر اساس مقیاس پنج گزینه­ ای لیکرت (خیلی موافقم= ۵، موافقم= ۴، نظری ندارم= ۳، مخالفم= ۲ و خیلی مخالفم= ۱)  ساخته شده است.

ناهاپیت و گوشال (۱۹۹۶) با رویکرد سازمانی جنبه های مختلف سرمایه اجتماعی را در سه بعد  جای می دهند:

  1. ساختاری: بارت (۱۹۹۲) عنصر ساختاری سرمایه اجتماعی اشاره به الگوی کلی تماس های بین افراد دارد یعنی، شما به چه کسانی و چگونه دسترسی دارید و مهمترین جنبه­ های این عنصرعبارتند از روابط شبکه ­ای بین افراد، پیکربندی شبکه ­ای، و سازمان مناسب
  2. ارتباطی (مشتری): ناهاپیت و گوشال (۱۹۹۶) عنصر ارتباطی سرمایه اجتماعی توصیف کننده نوعی روابط شخصی است که افراد با یکدیگر به خاطر سابقه تعاملاتشان برقرار می ­کنند. مهمترین جنبه­ های این بعد از سرمایه اجتماعی عبارتنداز: اعتماد؛ هنجارها؛ الزامات و انتظارات و هویت
  3. شناختی: عنصر شناختی سرمایه اجتماعی اشاره به منابعی دارد که فراهم کننده مظاهر، تعبیرها و تفسیرها و سیستم ­های معانی مشترک در میان گروه ­ها است مهمترین جنبه­ های این بعد عبارتنداز زبان و کدهای مشترک، و حکایات مشترک

 

تعدادی از سوالات پرسشنامه

  • کارکنان این شرکت به همدیگر اعتماد دارند.
  • همکارانم در رفتار خود با من صادق و دستکار هستند.
  • همکارانم اطلاعات مهم را با من در میان می گذارند.
  • کارکنان همیشه یکدیگر را از امور مطلع می کنند.
  • به طور کلی کارکنان این شرکت قابل اعتمادند.
  • کارکنان این شرکت اطلاعات،ایده ها و دیگر منابعشان را برای انجام وظایف با یکدیگر ترکیب می کنند.

  راهنمای خرید:
  • لینک دانلود فایل بلافاصله بعد از پرداخت وجه به نمایش در خواهد آمد.
  • چنانچه با گوشی و از مرورگر کروم استفاده می نمایید چند ثانیه روی گزینه دانلود نگه دارید گزینه باز کردن در برگه جدید (Open in a new tab) را انتخاب کنید فایل برایتان دانلود می شود.
  • چنانچه با کامپیوتر و از مرورگر کروم استفاده می نمایید رو دانلود راست کلید کنید و گزینه save link as را بزنید فایل برایتان دانلود می شود.