پیشینه تحقیق بازاریابی رابطه مند

در دانشکده مدیریت دانشگاه تهران آقای جواد عباسی در پایان نامه خود تحت عنوان ” بررسی نقش و جایگاه عوامل موُثر بازاریابی رابطه مند بر رضایت مشتریان کلیدی بانک ملّت استان تهران ” تاثیر چهار عامل از بازاریابی رابطه مند مانند: فعالیت های اجتماعی، فعالیت های فروش، مبادله اطلاعات و نظارت بر رابطه را بر رضایت مشتریان کلیدی بانک ملّت، با استفاده از آزمون (t-test) در سطح معنی داری ۰۵/۰=α مورد آزمون قرار می دهد. در پایان نتایج حاصل از این تحقیق نشان می دهد که هر چهار عامل فوق بر رضایت مشتریان موثر است.

توسط آقایان رنجبران و براری در سال۱۳۸۸ تحقیقی با عنوان “تاثیر بنیان های بازاریابی رابطه مند بر وفاداری مشتریان :مقایسه ی بانک دولتی و خصوصی” انجام شد که در آن متغیّرهای مستقل عبارتند از اعتماد،تعهّد، ارتباطات،مدیریت تعارض و متغیّر وابسته وفاداری ذکر شده است.در روش تحقیق از همبستگی (تحلیل رگرسیون) استفاده شده و نتایج تحقیق حاکی از تاثیر مثبت و معنادار متغّیر های مستقل بر وابسته در بانک دولتی است،همچنین در بانک خصوصی بجز متغیّر ارتباطات بقیه تاثیر مثبت دارند.

در دانشکده مدیریت و علوم اجتماعی دانشگاه الزهرا خانم معصومه سفانیان در پایان نامه خود با عنوان “شناسایی موانع و محدودیت های اجرای بازاریابی رابطه مند در شرکت های بیمه دولتی در ایران”، به شناسایی موانع و محدودیت های اجرای بازاریابی رابطه مند در شرکت های بیمه دولتی در ایران می پردازد. محقق ضمن مرور گسترده ای در منابع ثانویه و مصاحبه با افراد باتجربه در صنعت بیمه موانع را شناسایی نموده و پرسشنامه ای شامل ۴۷ متغیر را بین ۳۸۰ نفر از مدیران و کارشناسان شرکت ها پخش نمود. تحلیل عاملی متغیرهای مزبور موجب تقلیل آن ها به ۱۲ عامل اصلی، که ۵/۶۴ درصد از کل واریانس متغیرها را توجیه می نمود گردید. در این تحقیق ضمن مقاله ای تحت عنوان “بازاریابی رابطه مند” به نگارش غلامرضا سالاری در مجله تدبیر به چاپ رسیده است. در قسمتی از این مقاله آمده است: بازاریابی رابطه مند کسب و کار امروز است. برای حفظ مشتریان کلیدی موجود،مهارت در ایجاد ارتباط صحیح با مشتری ضروری است.تئوری بازاریابی بدوی یا کلاسیک، عمدتاً به انجام معامله توجه داشت و به حفظ مشتریان اهمیتی نمی داد.امّا با گسترش رقابت و اشباع شدن بسیاری از بازارها و تغییرات پیوسته در محیط و ترکیب جمعیت، سازمان ها با این واقعیت روبرو شدند که هر مشتری ارزش ویژه خود را دارد.

مقاله ای تحت عنوان ” تاثیر بنیان های بازاریابی رابطه مند بر وفاداری مشتریان : مقایسه بانک دولتی و خصوصی ” توسط رنجبریان و براری در سال ۱۳۸۸ انجام شده است. در این مقاله تاثیر بنیان های بازاریابی رابطه مند شامل تعهد، اعتماد، ارتباطات و مدیریت تعارض را بر وفاداری مشتریان، اهمیت این متغیرها از دید مشتریان و میزان توفیق بانک در زمینه ایجاد هر یک از این متغیرها، مورد بررسی قرار گرفته است. جامعه آماری این تحقیق ۳۱۲ نفر از مشتریان یک بانک دولتی و یک بانک خصوصی در شهرستان اصفهان می باشد. نتایج تحقیق نشان می دهد که در بانک دولتی چهار بنیان بازاریابی رابطه مند تاثیر مثبت و معناداری بر وفاداری مشتریان داشته است. در بانک خصوصی نیز به غیر از متغیر ارتباطات بقیه متغیرها تاثیر مثبت و معناداری بر وفاداری مشتریان داشته اند.

توسط آقای تورج صادقی دانشجوی دوره ی دکتری دانشگاه علوم و تحقیقات مقاله ای تحت عنوان ” رضایت و وفاداری مشتری”به نگارش در آمده است که محقق در چکیده این مقاله چنین بیان می کند: در سال های اخیر، تحقیقات صورت گرفته بر روی شناخت فاکتورهایی که در زمینه رضایت مشتریان و وفاداری آن ها موثر می باشد،گسترش یافته است. در اغلب موارد وفاداری مشتریان برای موفقیت سازمان ها حیاتی می باشد، چرا که معمولاً جذب مشتریان جدید گران تر از حفظ مشتریان موجود است و در اکثر تحقیقات صورت گرفته به وسیله بسیاری از نویسندگان، پیشنهاد شده است تا مشتریان وفادار را به عنوان یک دارایی رقابتی حفظ کنند و یکی از راه های تقویت این امر ایجاد یک رابطه همکاری صمیمانه، مناسب و قوی بین فروشندگان و خریداران می باشد.این مقاله تلاش تا یک مدل منسجم از رضایت مندی مشتری را در یک مفهوم B2B به همراه شده است. در این تحقیق سعی شده تا به بررسی تاثیر اعتبار مارک تجاری بر وفاداری مشتریان محصول خمیردندان شرکت داروگر پرداخته شود. نتایج تحقیق نشان می دهد که بین افزایش الزام وفاداری و کاهش تغییر تمایل به آن و افزایش فعالیتهای حمایتی دهان به دهان رابطه معناداری وجود دارد. همچنین بین افزایش الزام تعهد به مارک و کاهش تغییر تمایل به ان رابطه معناداری وجود دارد. نتایج تحقیق همچنین حاکی از این است که بین رضایت مشتری و الزام وفاداری و کاهش تغییرتمایل به مارک دیگر رابطه معناداری وجود ندارد و این در حالی است که بین رضایت مشتری و افزایش فعالیتهای پیشنهادی حمایت کننده رابطه معناداری وجود دارد. همچنین طبق نتایج تحقیق بین میزان اعتبار مارک تجاری و رضایت مشتریان و الزام وفاداری رابطه معنا داری وجود ندارد اما بین میزان اعتبار مارک تجاری و الزام دوام رابطه معناداری وجود دارد.

تحقیقی تحت عنوان “بررسی رابطه بین اعتبار نام تجاری و وفاداری مشتری(مطالعه موردی: بانک پارسیان)”توسط محمد حقیقی، هاشم آقازاده و امیر موسویان در سال ۱۳۸۸ انجام گرفت. در این تحقیق تلاش شده است تا به بررسی رابطه بین اعتبار نام تجاری با وفاداری مشتری در بانک پارسیان پرداخته شود. نتایج به دست آمده از این تحقیق حاکی از آن است که اعتبار نام تجاری با تعهد وفاداری رابطه دارد ولی با رضایت مشتری و تعهد مستمر رابطه معنی داری ندارد. تعهد وفاداری نیز با تمایل مشتری به تغییر نام تجاری و نیات توصیه دهان به دهان در رابطه است. همچنبن نتایج نشان می دهد که رضایت مشتری با تعهد وفاداری، تمایل مشتری به تغییر نام تجاری و فعالیتهای حمایتی توصیه دهان به دهان رابطه دارد. همچنین طبق نتایج تحقیق تعهد مستمر با تمایل مشتری به تغییر نام تجاری رابطه معنی داری ندارد.

تحقیقی تحت عنوان” بررسی تاثیر اعتبار اعتبار برند بر وفاداری مشتریان در صنعت بانکداری” توسط کامبیزحیدرزاده و همکاران در سال ۱۳۹۰ انجام شده است. نتایج حاصل از این تحقیق نشان دادکه اعتبار برند بر وفاداری و رضایت مشتری تاثیر مستقیم دارد. بنابراین مدیران برند خدماتی باید نقش کلیدی اعتبار برند را در مدیریت مشتریان فعلی بازشناسند.

 

 

166 بازدید