پروتکل استاندارد آموزش ذهن آگاهی کابات زین (کد ۲۸۵۳۹)

پرسشنامه رسندیپ هدف پرسشنامه: بررسی نقش ذهن آگاهی بر افراد

فرمت: Word

?تعداد جلسات: در ۸ جلسه و هر جلسه به مدت یک الی یک ساعت و نیم آموزش داده می شود.

روش اجرا: دارد

منبع: دارد

 

[stextbox id=”grey” caption=”توضیحات” collapsing=”true” mode=”js” direction=”rtl” shadow=”false”]

رفتارهای محیط‌ زیست‌گرایانه‌

آموزش ذهن آگاهی

مهارت های ذهن آگاهی

ذهن آگاهی از تعدادی مهارت تشکیل شده است، همه این مهارت ها نیاز به تمرین دارند. این مهارت ها به صورت کوتاه در زیر توصیف می شوند:

۱- آگاهی:

یک مهارت ذهن آگاهی، یادگیری چگونگی تمرکز بر یک چیز در یک زمان است. این شامل آگاه شدن و قادر شدن برای تشخیص همه چیزهایی است که در اطراف (برای مثال، نورها و صداها) و نیز درون (مانند، افکار و احساس ها) اتفاق می افتند.

۲- مشاهده بدون قضاوت و ارزشیابی:

این مهارت بر نگریستن به تجربه به شیوه غیر داورانه تمرکز می کند یعنی نگریستن ساده به چیزها به شیوه ی عینی در مقابل نام گذاری آن ها به عنوان خوب یا بد. یک بخش مهم این مهارت خود دلسوزسی است.

۳- بودن در لحظه حاضر:

بخشی از ذهن آگاهی بودن در تماس با لحظه حاضر در مقابل تسخیر شدن با افکار گذشته (که نشخوار نیز نامیده می شوند) یا آینده (یا نگرانی) است. یک جنبه از این مهارت این است که به جای ” اداره شدن بواسطه هیجان ها” یا ” بودن در هدایت خودکار ” شرکت کننده فعالی در تمرین ها باشیم.

۴- ذهن آگاهی تازه کار:

این مهارت ذهن آگاهی بر باز بودن به احتمالات جدید تأکید می کند. همچنین به مشاهده کردن و نگاه کردن به چیزها به صورت درست آن ها، در مقابل چیزی که ما فکر می کنیم آن ها هستند یا ارزیابی آن ها اشاره دارد. برای مثال، رفتن به موقعیتی با عقیده قبلی برای چگونگی چیزهایی که رخ خواهند داد می تواند تجربه ما را تغییر رنگ دهد. این می تواند ما را برقراری تماس با تجربه درست باز دارد (ویتفیلد، ۲۰۰۶).

آموزش ذهن آگاهی

«ذهن آگاهی» بر اساس آموزش یکسری تکالیف به‌صورت هشیار و خودآگاه است. هر تمرین به‌طور هدفمند و آگاهانه می‌تواند ظرفیت و توانایی نظام پردازش اطلاعات را افزایش دهد. تمرین‌های ذهن آگاهی می‌تواند به‌عنوان یک نظام هشدار اولیه مانع شروع یک انفجار یا سیل قریب‌الوقوع شود. شناخت درمانی مبتنی بر ذهن آگاهی، نوید تازه‌ای در تبیین رویکرد درمان شناختی رفتاری است. آموزش ذهن آگاهی مستلزم یادگیری فراشناختی و راهبردهای رفتاری جدید برای متمرکز شدن روی توجه، جلوگیری از نشخوارهای فکری و گرایش به پاسخ‌های نگران‌کننده است؛ و همچنین باعث گسترش افکار جدید و کاهش هیجانات ناخوشایند می‌شود (کری جی، ۲۰۰۳).

توضیحات پروتکل آموزش ذهن آگاهی کابات زین

محتوای آموزش ذهن آگاهی بر اساس رویکرد کابات زین و همکاران(۱۹۹۲) معرفی شده است، این مداخله در قالب ۸ جلسه و در هر جلسه سه مرحله طراحی شده است،

روش اجرا: پس از اعلام رضایت از شرکت کنندگان برای شرکت در دوره، آموزش مورد نظر توسط محقق داده خواهد شد، می بایست تلاش کرد که دو گروه به صورت کاملا تصادفی در گروه های آموزش و گواه کاربندی شوند، تعداد گروه های بر اساس نظر محقق می تواند متغییر باشد؛ آموزش از ۸ جلسه گروهی ۱ الی ۵/۱ ساعته تشکیل شده. این برنامه به مدت یک الی  ۵/۱ ماه در موقعیت اجرا می شود.

حجم نمونه پیشنهادی: پژوهشگران پیشنهاد می کنند که در روش های علی- مقایسه ای و آزمایشی برای هر گروه حداقل ۱۵ نفر به عنوان نمونه آماری جهت مطالعه کفایت می کند(بیابان گرد، ۱۳۹۱).

[/stextbox]

[maxbutton id=”5″ ] [maxbutton id=”4″ ] [maxbutton id=”3″ ] [maxbutton id=”6″ ]

پشتیبانی مدیر123

سفارش پرسشنامه پایان نامه

582 بازدید