پرسشنامه تعهد زناشویی (DCI) آدامز و جونز

پرسشنامه تعهد زناشویی هدف پرسشنامه: سنجش تعهد زناشویی زوجین

 فرمت: Word

?تعداد سوال: ۴۴ سوال و ۳ مولفه

شیوه نمره گذاری: دارد

پایایی و روایی: دارد

منبع: دارد

 

[stextbox id=”grey” caption=”توضیحات” collapsing=”true” mode=”js” direction=”rtl” shadow=”false”]

تعهد در زندگی زناشویی

تعهد در زندگی زناشویی همانند چسب محکمی است که زن و شوهر را کنار یکدیگر نگه می­ دارد و باعث پایداری و حفظ رابطه­ ی آن­ها می­ شود. وقتی از تعهد صحبت به میان می­آید « وفادار ماندن» از اولین کلماتی است که در ذهن پر رنگ می­گردد.

تعهد بین همسران یعنی درجه ­ای که شخص مصمم است تا با وجود شرایط سخت، در رابطه زناشویی باقی بماند. به عبارت دیگر، با پایداری و ثبات قدم مواجهیم تا با دل بسته عبارت دیگر، با پایداری و ثبات قدم مواجهیم تا با دلبستگی­ ای ساده. دلبستگی فرایند احساسی- قلبی دو نفر است که به دلیل مشترک بودن و گاهی در تضاد بودن باورها، ارزش ­ها، معانی و هویت­ها به وجود می­ آید. دردلبستگی وفاداری یا تعهد به معنای واقعی آن وجود ندارد.

همچنین مطالعات دیگر حاکی از آن است که سطح پایین تعهد زناشویی ازدواج منجر به عدم رضایت و طلاق می­گردد. یکی از کارهایی که خانواده ­ی سالم انجام می ­دهد، احساس تعهد در قبال دیگر اعضای خانواده است. در خانواده­ های متعهد، اعضا نه تنها خود را وقف آسایش و بهزیستی خانواده می ­کنند بلکه در رشد و تعالی هر یک از اعضای آن می­ کوشند.

آدامز و جونز (۱۹۹۹) طراحان مدل در هم پاشیدگی زناشویی معتقد بودند که تعهد مبنای درجه ­ای است که هر شخص با رابطه­ ی زناشویی دارد. همچنین دین و اسپانیر اعتقاد داشتند که تعهد باعث تغییر یک ارتباط به صورت ارتباطی متقابل می گردد و همچنین باعث ثبات زناشویی می ­شود. آنان اعتقاد داشتند که رابطه­ هایی با تعهد بالا، انعطاف ­پذیری بیشتری نیز دارند و عملاً زوجین زمانی می­توانند از دگرگونی ­ها و آزمایش به دور باشند.

[/stextbox]

پشتیبانی مدیر123

http://modir3-3.ir/images/%d9%81%d8%b1%d9%85%20%d8%aa%d9%85%d8%a7%d8%b3%20%d8%a8%d8%a7%20%d9%85%d8%a7.png

102 بازدید