موفقیت بهره گیری از مدیریت دانش

موفقیت بهره گیری از مدیریت دانش

به منظور موفقیت فرایند مدیریت دانش توجه به موارد زیر ضروری است (باقری نژاد،۲۰۰۷)

  • قابلیت انتقال

تکنولوژی به تنهایی برای موفقیت رویکرد مدیریت دانش کافی نیست اما می تواند زیر ساخت مناسبی برای به اشتراک گذاشتن دانش و محرک مهمی باشد. دسترسی همه بخشهای سازمان به ساختار مدیریت دانش، برنامه های مبتنی بر وب، ابزارهای سیار و ابزارهای داده کاوی پیش نیازهای پشتیبان زیر ساخت مدیریت دانش هستند در این رابطه تکنولوژی، رفتارهای جدید دانش را فعال می کند ( همان منبع، ۲۰۰۷).

  • محتوا

در ابتدا سازمان باید ممیزی دانش را انجام دهد تا نقاط درونی و بیرونی تاثیر گذار بر دانش را شناسایی کند نیروهای درونی و بیرونی تاثیرگذار بر دانش اشکال مختلفی دارند مانند دانش مشتری یا ظهور رسانه های جدید (باهات، ۲۰۰۱).

  • اجتماع

مدیریت دانش موفق به تجمیع عملکردها یا گروهی از افرادی که در درون سازمان همکاری دارند، وابسته است این افراد در مراحل مختلف نظیر آماده سازی، راه انداری، انجام عملیات و کسب نتیجه نهایی با یکدیگر تعامل دارند (باقری نژاد، ۲۰۰۷)

  • فرهنگ

پشتیبانی و حمایت ارشد سازمان، همسویی عقاید، اعتماد و انگیزش اجزای اصلی فرهنگ مدیریت دانش به شمار می روند و توجه مستمر به این اجزا ضروری است. به عبارتی باید به اطلاعاتی که از همکاران دریافت می شود اعتماد نمود و اطلاعاتی که به همکاران دیگر منتقل می­شود با توجه به اعتماد متقابل ارزشمند خواهد بود و اگر این روند استمرار یابد، موفقیت مدیریت دانش را موجب می­شود (نیومن وکنارد، ۱۹۹۳).

  • تعاون

جریانهای کاری در سازمانهای دانش بسیار به هم وابسته هستند، این تعاون رمز موفقیت مدیریت دانش است چرا که می تواند موانعی نظیر تفاوت فرهنگها را از میان بردارد و افراد سازمان را در جهت رسیدن به اهداف هدایت کند (باقری نژاد و قهاری، ۲۰۰۷).

  • سرمایه گذاری

سرمایه گذاری در مدیریت دانش به منظور تسریع بهره گیری از نوآوری ها و افزایش دانش افراد سازمان عامل مهمی به شمار می رود بنابراین درک سیستماتیک و توجه به نکات فوق به سازمانها کمک می کند تا ممیزی دانش را انجام دهند و استراتژی مدیریت دانش اثربخش را با موفقیت پیاده سازی نمایند (همان، ۲۰۰۷).

منبع: modir123.com

 

134 بازدید