مقاله متنی ضرورت مدیریت زنجیره تأمین

پروپوزال انتخاب تأمین کننده با استفاده از روش‌های تصمیم‌گیری چند معیاره در شرایط فازی

ضرورت مدیریت زنجیره تأمین

ضرورت مدیریت زنجیره تأمین: به اعتقاد هندفیلد سه عامل اصلی باعث شده‌اند تا شرکت‌ها بحث مدیریت زنجیره‌ای تأمین را به صورت جدی دنبال کنند، این عوامل عبارتند از:

۱- انقلاب اطلاعات

۲- تقاضای مشتریان در جهت خرید محصولات و خدمات با کیفیت بالا و با هزینه‌ی کمتر، تحویل مناسب‌تر، تکنولوژی مدرن‌تر و طول عمر بیشتر که در نهایت به افزایش رقابت در بین تولید‌کنندگان و سازندگان منجر شد.

۳- ضرورت ایجاد ساختاری جدید در روابط سازمانی

مجموعه عوامل فوق بیان کننده این مطلب است که در شرایط جدید برای تأمین رضایت مشتریان و کسب سهم مؤثر در بازارهای جهانی و منطقه‌ای باید حداکثر انعطاف‌پذیری تولید و کیفیت و در عین حال حداقل هزینه‌ها و زمان انتظار با هم وجود داشته باشد. در نگاه اول جمع این عوامل با یکدیگر غیرممکن جلوه می‌نماید، اما شرکت‌های تولیدی و خدماتی چند راه برای دستیابی به قابلیت‌های مذکور در دستور کار خود قرار داده‌اند، یکی از آنها تشکیل زنجیره‌ تأمین و مدیریت آن بود.

مثالی برای ضرورت زنجیره تامین

به عنوان مثال اگر یک کارخانه خودروسازی که برای تولید هر خودرو به طور متوسط به شش تا هفت هزار قطعه مختلف نیاز دارد، بخواهند تمام این قطعات را به تنهایی تولید و مونتاژ کند، علاوه بر هزینه‌های فراوانی که متحمل گردد، میزان انعطاف‌پذیری تولید و نیز کیفیت محصولات بر اثر حجم گسترده کار و عدم امکان تمرکز و تخصصی نمودن تولیدات، پایین می‌آید.

لذا یکی از راه‌حل‌های موثر برای گریز از این وضعیت تشکیل زنجیره‌ای تولید‌کنندگان است به گونه‌ای که هر یک از این تولیدکنندگان به دلیل متخصص بودن در تولید اجزاء محدود، کیفیت بالا و هزینه‌ی تولید پایینی دارند، از طرفی در این حالت امکان تغییر تولید یا جایگزین‌سازی تأمین‌کنندگان بااستفاده از ق ابلیت‌های تأمین‌کنندگان فعلی به سادگی امکان‌پذیر است.

لازمه چنین کارکردی آن است که واحدهای تجاری مذکور دارای ساختاری انعطاف‌پذیر باشند. در گذشته بر یکپارچه‌سازی در چارچوب کارخانه تولیدی تأکید می‌شد. از جمله موارد یکپارچه‌سازی در چارچوب کارخانه می‌توان به نمونه‌های زیر اشاره کرد:

یکپارچه‌سازی سیستم‌های برنامه‌ریزی و کنترل تولید، توسعه فرآیندهای پیشرفته تولیدی و کنترل آنها توسط سیستم‌های کنترل در سطح کارگاه، امروزه نقاط تأکید و تمرکز به گونه‌ای تغییر یافته است که موارد دیگری همچون مدیریت زنجیره تأمین را نیز در بر می‌گیرد و به جای رویکرد تولید و یکپارچه سازی در قالب یک واحد بحث یکپارچه‌سازی تولید در قالب زنجیره تأمین و استفاده از واحدهای متخصص در اجزاء مختلف تولید مطرح شده است.

پروژه های مرتبط با زنجیره تامین

 

تاثیر مدیریت منابع انسانی بر رقابتی بودن شرکت های حمل و نقل

منبع: Modir123.com

122 بازدید