مقاله متنی اهمیت تاثیر بنگاه های کوچک و متوسط در توسعه

اهمیت تاثیر بنگاههای کوچک و متوسط در توسعه

صنعتی اقتصادی بویژه صادرات یک کشور بر هیچ کس پوشیده نیست تا آنجا که چنین بنگاههایی را عامل کلیدی برای رشد کارآفرینی، انتقال فناوری ها، افزایش نوآوری و توسعه اشتغال در صنایع کشورهای در حال توسعه می دانند.

در همین راستا ودر روند مجموعه فعالیتهای آموزشی و ترویجی که سازمان مدیریت صنعتی در زمینه مسایل کارآفرینی و شناساندن اهمیت گسترش و تقویت بنگاههای کوچک و متوسط در دستور کار خود قرار داده است، سمیناری باعنوان نقش و اهمیت بنگاههای کوچک و متوسط در محل این سازمان و باهمکاری تنی چند از استــادان دانشگاههای آلمان برگزار شد. صرف نظر از سخنان مراسم افتتاحیه که به ترتیب از سوی آقای مهندس فلاح مدیرعامل سازمان و سفیر محترم آلمان در ایران، ارائه شد، سخنرانان از زوایای گوناگون بنگاههای کوچک و متوسط را مورد بررسی و بحث قرار دادند.

آثار سیاسی، اجتماعی، اقتصادی و شخصی این بنگاهها، اهمیت داشتن تعریفی متعارف از این بنگاهها، ضرورت حمایت از آنها، راهها و زمینه های حمایت این بنگاهها، و نقش آنها در اقتصاد کلان از جمله موضوعاتی بود که در این سمینار مطرح شد. در این راستا، اقتصاد برخی کشورهای اروپایی بویژه آلمان از زاویه بنگاههای کوچک و متوسط بیان گردید. آنچه در زیر می آید، خلاصه ای است از مطالبی که سخنرانان یک به یک گفته اند.
آقای فلاح در بخش افتتاحیه این همایش بااشاره به این مطلب که موضوع بنگاههای کوچک و متوسط مدت ده سال است در زمره فعالیتهای سازمان مدیریت صنعتی قرار دارد، براین نکته تاکید کردند که سابقه نظری این امر به تحقیقات “شومپیتر” باز می گردد.

وی افزود، شومپیتر و سایر متفکران مسایل مدیریتی و اقتصادی چون “دراکر، ویلکن و گریو”، این تفکر را در دوران معاصر بسط و توسعه دادند که نقش کارآفرینان و بنگاههای کوچک و متوسط به مثابه موتور توسعه اقتصادی جوامع تلقی می شود.

مدیرعامل سازمان مدیریت صنعتی در بخشی از سخنان خود مشخصات بنگاههای کوچک و متوسط را این گونه برشمرد:

– در مقابل تغییرات بازار و محیط انعطاف پذیرند.
– فعالیتها و ابتکار عمل افراد در این بنگاهها سریعاً به نتیجه می رسد.
– کارکنان این شرکتها از انگیزه بالایی برخوردارند.
– سرمایه اولیه مورد نیاز این بنگاهها محدود است.
– کارایی سرمایه در این بنگاهها بالاست.
– این شرکتها محرک اصلی تحقق کارآفرینی هستند.

سخنران در پایان سخنان خود تاکید کرد سازمان مدیریت صنعتی باتوجه به اهمیت و نقش بنگاههای کوچک و متوسط در اقتصاد و توسعه صادرات، در نظر دارد در نشر فرهنگ و مهارتهای کارآفرینی و نیز توسعه دانش عمومی در سطح ملی و مشارکت در تصمیم سازی سیاستگزاران فعالیت هدفمندی را پیگیری نماید.

62 بازدید