مدل AIDA چیست و در فروش چه کاربردی دارد؟

مدل AIDA چیست و در فروش چه کاربردی دارد؟

AIDA فن فروش را در قالب یک مدل آورده و آن را ساده و بهینه می‌کند.

 

http://modir3-3.ir/images/%DA%A9%D9%85%D9%BE%DB%8C%D9%86%20%D9%81%D8%B1%D8%B4%20%D8%A8%D9%87%D8%B4%D8%AA%DB%8C%20%D8%A8%D8%B1%20%D8%A7%D8%B3%D8%A7%D8%B3%20%D9%85%D8%AF%D9%84%20%D8%A2%DB%8C%D8%AF%D8%A7%20%DA%A9%D8%AF%20102.jpg

مدل آیدا (AIDA) یک مدل ارتباطی است که توسط شرکت‌ها به منظور کمک به فروش محصولاتشان مورد استفاده قرار می‌گیرد. مدل آیدا مخفف کلمات توجه، علاقه، خواسته و اقدام می‌ باشد. هرکدام از عناصر مدل ارتباطی آیدا در شکل بالا نشان داده شده اند:

  • آگاهی

زمانی که یک محصول روانه بازار شد، اولین هدف جلب توجه است. شرکت‌ها میلیون‌ها دلار خرج می‌ کنند و درباره این فکر می‌کنند که چگونه توجه را به محصولات خود جلب کنند. روش استفاده شده برای به دست آوردن توجه به محصول بستگی دارد، این گزینه‌ها شامل اسپانسر، مناسبت‌ ها، و شرکت‌های بزرگ تبلیغاتی می‌باشند. اگر محصول آن‌ ها یک ابزار یا نوعی تکنولوژی باشد ممکن است شرکت تصمیم بگیرد آن را در معرض بازدید قرار دهد.

  • علاقه

زمانی که شرکت توجه را برآورده کردید، کار بعدی شرکت، این است که علاقه آن‌ ها را به خود حفظ کند. این با تبلیغ ویژگی‌ های محصول و توضیحات واضح منافع آن انجام می‌ شود. در این مرحله هدف این است که اطلاعاتی را برای مشتری فراهم کند که آن‌ ها را به مرحله بعد یعنی خواستن ببرد.

  • خواستن

سومین مرحله خواستن است؛ در این نقطه شرکتبه اطلاعاتی (علاقه) که مشتریان از محصول شما دارند نیاز دارید تا بتواند برای اینکه آن‌ ها محصول را داشته باشند خواسته‌ای ایجاد کند. اگر محصول شرکت، پیشگام است و پیامی‌ مبنی بر «باید آن را داشته باشم» رواج دهد، تمرکز بازاریابی روی این موضوع به ایجاد خواسته‌ای قوی کمک می‌ کند.

  • اقدام

مرحله نهایی اقدام به خرید است، اگر یک شرکت استراتژی آیدا را با موفقیت اجرا کرده باشد، مشتریان محصولات آن را میخرند. کاری که باید در این مرحله انجام شود کمک به اقدام خرید با ساده سازی این فرآیند تا حد ممکن است. برای مثال، پیشنهاد طیفی از گزینه‌های پرداختی همانند کارت اعتباری، چک یا خرید اینترنتی است.

  • نتیجه

مدل ارتباطی آیدا توسط یک مولفه کلیدی از استراتژی آمیخته بازاریابی مورد استفاده قرار می‌ گیرد. شرکت باید اطمینان حاصل کند که تمام عناصر آمیخته بازاریابی (محصول، قیمت، جایگاه و تبلیغات) به بردن مشتریان در فرآیند آیدا کمک می‌ کند و لذا باعث می‌ شود آن‌ها محصول شرکترا بخرند.

[maxbutton id=”5″ ] [maxbutton id=”4″ ] [maxbutton id=”3″ ] [maxbutton id=”6″ ]

پشتیبانی سایت: 09120323225

188 بازدید