مقاله متنی ارزیابی نقاط قوت و ضعف رقیب

ارزیابی نقاط قوت و ضعف رقیب

مقاله متتنی مدیریت استراتژیک: شناسایی خط‌مشی‌های رقبا

آیا رقبای مختلف شرکت قادرند با اجرای خط‌مشی‌های خود به اهداف خود دست یابند؟

برای نیل به این منظور و به عنوان اولین قدم، شرکت باید نسبت به جمع‌ آوری اطّلاعات کلیدی و با ارزش درباره هر یک از رقبای خود در چند سال گذشته اقدام کند. با این اطّلاعات شرکت نسبت به اهداف رقبا، خط‌ مشی‌ها وعملکرد آنان در این مدّت آگاه می‌شود. باید اعتراف کرد که دستیابی به قسمتی از این اطّلاعات کار چندان آسانی نخواهد بود.

مثلاً شرکت‌ های تولیدکننده کالا های صنعتی برای برآورد سهم بازار رقبای خود با دشواری ‌هایی رو به‌ رو هستند زیرا این شرکت‌ ها فاقد خدمات اطّلاع‌ رسانی صنفی و اتحادیه‌ای هستند نظیر آنچه که برای شرکت‌ های تولید کننده کالا های بسته‌ بندی شده فراهم است. با این وجود، هر گونه اطّلاعاتی به آن‌ها کمک می‌کند تا برآورد صحیح‌تری از نقاط قوت و ضعف هر یک از رقبای خود به دست آورند.

شرکت‌ ها معمولاً از طریق منابع اطّلاعاتی ثانویه، تجربیات شخصی و مسموعات و شایعات نیز درباره نقاط ضعف و قوت رقبای خود به اطّلاعاتی دست می‌یابند. البته آن‌ها می‌توانند در این خصوص، سطح آگاهی و اطّلاعات خود را از طریق انجام تحقیقات بازاریابی درباره‌ ی مشتریان، عرضه‌ کنندگان و واسطه‌های فروش افزایش دهند. آن‌ها می‌توانند در یک تجزیه و تحلیل فایده از نظر مشتری، از مشتریان بپرسند که چه مزایایی برای ایشان ارزشمند است و ایشان در مقابل رقبا، از نظر خصوصیات مهم، چه مقامی برای شرکت قائل‌اند. این اطّلاعات نشان می‌دهند کدام یک از رقبا بی‌دفاعند و باید به آن‌ها حمله شود و روش‌ها و راه‌های حمله به آن‌ها کدام است؟ علاوه بر این، به کمک همین اطّلاعات نقاط آسیب‌پذیر شرکت در قبال حرکات رقبا نیز آشکار می‌شود.

دریافت پرسشنامه 5 نیروی رقابتی پورتردریافت پرسشنامه ۵ نیروی رقابتی پورتر
دریافت پرسشنامه 5 نیروی رقابتی پورتردریافت پروپوزال تدوین استراتژی مدل پورتر

ادبیات موضوعی تدوین استراتژی در محیط رقابتی صنعت بر مبنای مدل پنج نیروی مایکل پورتر

منبع: Modir123.com

92 بازدید